Bländad av ljuset

De framställs som superentreprenörer, visionärer och inspirerande coacher. Kommuner, organisationer och företag betalar tiotusentals kronor i timmen för att låta dem tala för personalen. Filter skrapade på talarbranschens glänsande yta för att se om produkten verkligen är värd sitt pris.

Therese Albrechtson har inte fått särskilt många timmars sömn, eftersom hon föregående kväll ledde ett stort event på Café Opera med sin nya företagssatsning Academy of Excellence. Dessutom var tåget som skulle ta henne från Stockholm till föreläsningen på Mälardalens högskola i Västerås försenat, så hon fick ta en taxi för 1 500 kronor för att hinna i tid. Det ledde till att hon inte hann äta lunch, och nu är klockan redan två på eftermiddagen. Ingenting av det här märks på Therese när hon tar alla anländande i hand vid ingången till Omegasalen. Hon glittrar som sina diamantprydda Chanel-örhängen.

»Hej! Therese. Trevligt!«

De flesta svarar tafatt och går direkt in för att sätta sig. En kvinna med grånande hår och strålande ögon skakar glatt Thereses hand och presenterar sig som Vessna. Hon säger att hon läst många artiklar om henne.

Annons

»Det ska bli så kul att lyssna på en framgångsrik, ung affärskvinna. Jag är också affärskvinna, men gammal.«

»Åldern har ingen betydelse, vet du väl«, svarar Therese käckt.

Högskolan ska dela ut priser i en årlig idétävling där studenter försöker vinna sponsorer till sina innovationer. Therese är här för att prata före prisutdelningen. Tanken är att hon ska ingjuta hopp även i dem som inte vinner, att de ska känna att det kommer att gå bra för dem och deras idé ändå.

Inom den här världen känner de flesta till Therese Albrechtson, entreprenörsbranschens främsta omslagsflicka de senaste åren. 2008 blev hon utsedd till en av näringsdepartementets ambassadörer för kvinnligt företagande, till Årets kvinna av Damernas Värld och till Europe’s Young Entrepreneur av tidningen Business Weeks läsare. Det har skrivits hundratals artiklar om henne i morgontidningar, kvällstidningar och i stort sett varenda månadsmagasin och affärstidning. I ingressen till en artikel i Chefstidningen sammanfattade journalisten varför Therese Albrechtson fått så mycket uppmärksamhet: »Therese Albrechtsons företagande har alla ingredienser som gör en framgångssaga värd sitt namn. Hon är ung, driftig, modig, vacker och övertygande.«


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?