»Det är helt omöjligt«

Hon ansvarar för »den största enskilda infrastruktursatsningen i modern historia«. Så hur ska infrastrukturministern Anna ­Johansson säkerställa att höghastighetstågen börjar rulla?

I bästa fall kommer de första etapperna på den nya höghastighetsbanan att byggas under den här mandatperioden. Säg att det sedan blir regeringsskifte och att din efterträdare inte alls är lika intresserad av snabbtåg. Vad händer då?

– Det vet vi ju inte riktigt. Och ibland finns det en önskan hos en del: »Kan ni inte bara sätta er runt ett bord och komma överens om precis allting?« Det kan man ju tycka. Men vad har det då för betydelse vad människor röstar på? Ett demokratiskt system ­bygger ju på att ens röst påverkar hur politiken faktiskt utvecklas. Annars kan man lika gärna strunta i allmänna val. Men det finns några områden som dels har väldigt långa planeringshori­sonter och dels handlar om ­väldigt mycket pengar, där det krävs en stabilitet över tid.

Som infrastruktursatsningar?

– Jag skulle säga att det är en sådan fråga, ja. Där behöver man kanske inte vara överens om varje växel, men det är bra att ha en samstämmighet över block­gränserna under åtminstone en tioårsperiod.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #47 (18 november 2015) och är skriven av .