Säg grattis till Jenni Carström, som får vår tidning att se så bra ut

Så här lät det när de läste upp motiveringen till vinnaren av Årets design på Tidskriftsgalan: »Tidningsmakeri av högsta klass och kvalitet – här råder finlir från den minsta vinjetten till den mest storslagna rubriken. Humor, svärta, spänning och nerv formar ett Filter för upplysning i en komplicerad värld.« Hur kändes det, Jenni?
– Fantastiskt såklart. Och överraskande, jag trodde verkligen på en av de andra nominerade. Men jag jobbar med en så kreativ redaktion och så många bra frilansande fotografer och illustratörer.
Ja, ja, ja! Du är väldigt bra på att dela äran med andra; precis så där lät det 2018 när du vann priset Årets AD också. Men om du måste välja: Vad är du stoltast över?
– Samma svar: över att jobba med så många bra människor. Bland det roligaste som finns är att hitta på fotoillustrationer med vår bildredaktör Magnus Bergström, för att han är så positiv och bejakande till idéer som kan låta helt fläppa.
Hur firade du då?
– Med mina kollegor från Offside och Filter som var där. Inte minst med Madde som var nominerad till Årets journalist. Jag var bergsäker på att hon skulle vinna med tanke på att hon skrivit både reportaget »För barnets bästa« och ett så fint porträtt på Marcus Larsson. Men hon är världens bästa på att fira andra och hängde inte läpp. Nästa år!
Förutom faktumet att vi som skriver är notoriskt sena med att lämna våra texter till dig – vad är den största utmaningen som Filters art director?
­– Vi skriver ganska ofta om ämnen som är så abstrakta att de blir svåra att lösa visuellt. Då måste man ta ifrån botten av ens hjärna för att hitta på lösningar. Eller så kontaktar man en briljant illustratör …
Vad tycker du blivit bra och kul i det nya nummer som vi snart ska skicka till tryck? Sälj in det nu!
– Det är väldigt roligt att vi har ett riktigt »hänga med«-reportage där Magnus och Oskar fått vara på plats. Men vad det handlar om kanske vi inte ska avslöja riktigt än? Sen har jag samarbetat med en ny färgstark illustratör – det blir riktigt fint – och så kommer Mattias jobb om de stigande lunchpriserna. Där har Magnus, Thomas och jag varit med alla tre och petat. Det blir ett kul upplägg.

Artikeln publicerades 27 oktober 2023 och är skriven av .
Annons

Jenni och Madelene nominerade till Tidskriftspriset!

Madelene Pollnow kan bli Årets journalist och Jenni Carström vinna Årets design.

I dag är en glad och stolt dag på Filterredaktionen. Vår art director Jenni Carström är nämligen nominerad i kategorin Årets design på Tidskriftspriset, och vår reporter Madelene Pollnow är nominerad till Årets journalist – för andra året i rad! Det ni.

Så här lyder juryns fina motivering för Madelenes nominering: »För en lika lyhörd som enträgen berättarkonst om människor och ämnen som på djupet berör. Med skarp penna tecknar hon bland annat ett uppslitande barnomhändertagande, en förälders kamp mot en maktapparat som med lomhörd obönhörlighet skiljer en dotter från sin pappa.«

Reportaget som juryn hyllar, »För barnets bästa«, kan du läsa här. Under det gångna året har Madelene förstås skrivit mycket annat bra, bland annat:

• Ett hudnära porträtt opinionsbildaren och mellanstadieläraren Marcus Larsson.

• En uppgörelse med begreppet »psykisk ohälsa«.

• Och i vårt nya nummer: en artikel om varför detox inte bara bör ses som oskyldigt humbug.

Juryns motivering för Jennis nominering till Årets design: »Berättelserna du inte visste att du ville läsa, omslagen som retar dina sinnen, ingresserna med ett sound som sätter sig på hjärnan och bilderna som stannar kvar – det gör Filter till ett stort magasin i det lilla formatet.«

Typexempel på Jennis stiliga design hittar du bland annat i  »Alla ägg i samma korg« och det galna reportaget »Gränsöverskridarna«. Och vad sägs om omslaget till just Madelenes granskning »För barnets bästa«?

Tidskriftspriset är den svenska tidskriftsbranschens finaste pris. Senast Jenni fick en utmärkelse där var som Årets AD 2018, och 2019 fick hon pris för Årets omslag. Madelene vann 2011 Årets nykomling på Tidskriftsgalan och var ifjol nominerad till Årets journalist. Vi håller tummarna för att de båda vinner när pristagarna avslöjas under en galakväll på Cirkus i Stockholm den 25 oktober.

 

Artikeln publicerades 26 september 2023 och är skriven av .

Mattias Göransson om SVT:s Skuggkriget: »Likt en Beckfilm med amatörskådespelare«

Med tanke på att Ryssland just nu genomför ett sinnessjukt krig där man mördar barn, kvinnor och män är det begripligt att oron stiger i närområdet. Då har journalistiken en viktig roll att spela, bland annat genom att efter bästa förmåga skilja realistiska från inbillade hot. För det är lätt att ryckas med – och tolka naturligt förekommande elavbrott, fartkamerastölder eller ljusprickar på himlen som delar av en storskalig rysk angreppsplan.

Lik förbannat agerar massmedier allt som oftast som superspridare av svajiga skräckscenarier. Frågan är förstås varför man ska bry sig – ryssjävlarna får väl skylla sig själva – men man kan också vända på steken. Om inte nivån på kritiskt tänkande kan upprätthållas när risken för grupptänkande är så uppenbar, när ska den då göra det?

Just nu sänder SVT de skandinaviska public service-bolagens gemensamma mångmiljonsatsning Skuggkriget som följetong. Inledningen råkade röra ett av mina specialområden: imaginära och verkliga undervattensoperationer. Bakgrunden är att en norsk internetkabel i fjol gick av i havet utanför Spetsbergen, vilket ledde till spekulationer om ryskt sabotage. Sedan fann man tydliga spår från ett trålbord i leran invid kabelbrottet och lade ner polisutredningen – en bottentrålande fiskebåt hade råkat kapa sladden, som så många gånger förr runt jorden. Slutet gott, allting gott?

Inte i Skuggkriget.

Där placerades den ovetande tittaren i den arktiska miljön och fick veta hur viktig kabeln var samt att den utgjorde en potentiell måltavla för främmande makt. Sedan presenterades en man vars hobby var att följa båtars positioneringssignaler, som berättade att han reagerat på rörelsemönstret hos ett ryskt fiskefartyg: »Jag är ingen fiskare, men det ser inte ut som vanlig trålaraktivitet.« TV-rutan fylldes av ett digitalt sjökort där ryssarnas färdväg såg ut som ett virrvarr där internetkabeln passerades om och om igen – enligt programmet inte mindre än 130 gånger. Hypotesen behövde inte ens uttalas: de hade klippt den med vilje.

Att statistik är värdelös utan jämförelsematerial får man lära sig i grundskolan, men tittaren fick varken veta hur många andra fartyg som fiskade väster om Spetsbergen eller hur deras rörelsemönster såg ut. Istället visades polisens undervattensfilm med spåren efter ett trålbord och därefter berättade en polisman att utredningen var nedlagd.

Återigen lämnades den kritiskt lagda tittaren med fler frågor än svar. Kände norsk polis till trålarens manövrar, och varför hade de i så fall inte brytt sig om den? Men programmet bytte fokus till andra ryska båtar: på två fiskefartyg hade man funnit äldre militära radioapparater, ett annat verkade spionera på en amerikansk atomubåt och ett enormt »forskningsfartyg« tycktes kartlägga havsbaserade vindkraftverk. Men inte ens det sistnämnda – som föreföll extremt intressant och skrämmande – fick man veta så mycket mer om. Istället ägnades dyrbar TV-tid åt att visa allvarstyngda reportrar som till suggestiv musik åkte båt, bil och flygplan samt spelade upp scener som skulle föreställa deras utredningsprocess, likt en Beckfilm med amatörskådespelare.

Bland forskare kallas metoden för death by footnote – du formulerar en övergripande tes, och fyller metoddelen med en så överjävlig mängd disparata upplysningar och hänvisningar att läsaren inte orkar uppfatta att du inte lyckats leda den i bevis. Den legendariske SVT-grävaren Hannes Råstam kallade samma sak för intellektuellt snömos, fast då uttalade han sig om Quickutredningen.

Själv kunde jag inte släppa den ryska trålaren. Det norska Fiskedirektoratets hemsida har en kartfunktion som visar fiskefartygs rörelsemönster i norska farvatten. Väster om Spetsbergen finns en fiskebank som både norska och ryska trålare tycks ha som favorit: virrvarrmönstret upprepade sig, fast här mångfaldigat till ett veritabelt moln av verksamhet. Att fartygen vänder, om och om igen, vid den utmålat suspekta punkten beror inte på närheten till internetkabeln – utan för att man där når gränsen till en fiskeförbudszon.

En annan upptäckt: enligt NRK, som först rapporterade om den misstänkta trålaren, hade fartyget passerat kabeln sammanlagt 20 gånger under loppet av flera dagar före och efter kabelbrottet. Siffran 130 kan redaktionen bakom Skuggkriget bara ha kommit fram till genom att summera en extremt lång tidsperiod. Så kan man också göra.

Kanske kapades verkligen kabeln av den ryska trålaren, kanske var det i så fall inte en slumpartad olyckshändelse utan resultatet av en oerhört märklig och uthållig plan. Det enda man kan veta säkert är att public service borde kunna leverera högre kvalitet för sina skattemiljarder.

Artikeln publicerades 28 april 2023 och är skriven av .

Releasekväll för Barnen som ville rädda världen – en reportagebok om miljöengagemang

Välkommen att ta del av den fantastiska berättelsen om Barnens Regnskog.

Det som för 30 år sedan var en gigantisk folkrörelse i Sverige har lagt grunden till ett område och en verksamhet i Costa Rica som i dag är en global ekologisk förebild.

Bokens författare Marcus Haraldsson gick på en av de över 4 000 svenska skolor som engagerade sig i Barnens Regnskog, och som tolvåring åkte han med sin mamma till naturreservatet som skapats i Costa Rica. Drygt trettio år senare återvände han. Vad blev det egentligen av barnen och deras »för evigt« skyddade skog?

Om detta berättar och bildvisar Marcus Haraldsson under releasekvällen. Dessutom möts Marcus Haraldsson, Naturskyddsföreningens Eva Lindberg i ett samtal om regnskogen, bioliteracy och vad vi kan göra för att med regnskogens hjälp bromsa artutrotning och klimatförändringar.

När: Torsdag 20 april 17.30–19.30.

Var: Naturskyddsföreningens huvudkontor mitt på Södermalm i Stockholm: Åsögatan 115, över gården, 2 tr.

Övrigt: Du bjuds på snacks och dryck. Barnen som ville rädda världen säljs till specialpris och signeras av författaren. Läs mer om boken här.

Anmälan: Kvällen är gratis och kräver inte föranmälan. Vi uppskattar dock, och garanterar dig en plats, om du föranmäler dig genom ett mejl till tobias@offsidepress.se.

Läs Marcus Haraldssons reportage om Barnens Regnskog i Filter här och här.

Artikeln publicerades 28 mars 2023 och är skriven av .
Annons

De flyr Sverige för att hemskola barn

Filters granskning visar att det inte bara är föräldrar med frihetliga ideal som lämnar Sverige för att hemskola – föräldrar till barn med diagnoser känner sig tvungna att fly när skolan misslyckats med att anpassa undervisningen och socialtjänsten hotar med omhändertagande.

De så kallade »skolflyktingarna« är den växande grupp föräldrar som väljer att flytta utomlands för att hemskola sina barn. Sverige är nämligen unika i sin lagstiftning: i Norden är vi det enda landet som i princip förbjudit hemundervisning. Många familjer flyttar till Åland, och i medierna har föräldrar som förverkligar sina religiösa eller frihetliga ideal intervjuats.

Men det finns ytterligare en grupp föräldrar som inte ser något annat val än att hemskola sina barn: de som av olika anledningar inte förmår sitt barn att gå till skolan. Bland dem finns många barn med NPF-diagnoser, som autism och adhd. När ett barn inte kommer till skolan, och inte uppfyller skolplikten, orosanmäler skolan ofta till socialtjänsten. Svenska förbund för personer med autismspektrumdiagnoser har länge vittnat om att skolan och socialtjänsten har en bristande kompetens kring diagnosen, vilket får förödande konsekvenser.

Skandalfall väcker upprördhet

Det finns ett antal fall kopplade till hemundervisning som fått stor medial uppmärksamhet, bland annat »Ystadfamiljen«, »Släktgården i Halland« och »Österåkerfamiljen«. Granskningar har målat upp en skräckbild av familjer som isolerat sina barn, utan att några myndigheter ingripit. I Facebookgrupper för föräldrar till barn som är så kallade »hemmasittare« har reportagen tolkats annorlunda: de har sett dem som skräckexempel på hur socialtjänsten misstar NPF-diagnoser för vanvård och omhändertar barn endast för att de misslyckats uppfylla skolplikten.

Filter har nu som första tidning pratat med Österåkerfamiljen och tagit del av myndigheternas dokumentation i deras ärende. Granskningen visar att medierna målat upp en förenklad bild: familjen har tidigare utretts av socialtjänsten som då kom fram till att de två sönerna mådde bra. Efter att fallet blev uppmärksammat fattades trots allt ett beslut om tvångsomhändertagande, och i dag befinner sig Österåkerfamiljen utanför Europas gränser eftersom barnen är efterlysta i Sverige.

Socialtjänsten och skolan saknar kompetens

Skolverkets statistik visar att våren 2022 gick närmare 18 000 elever ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Enligt organisationer som Autism Sverige är det en hög andel elever med autism som inte klarar skolan.

Men det är inte bara intresseorganisationer som uttrycker oro. I oktober 2022 publicerade Socialstyrelsen nationella riktlinjer för vård och stöd vid adhd och autism, eftersom personer »riskerar att få fel typ av insatser på grund av okunskap«. Samma sak konstateras från skolans håll, bland annat i den statliga offentliga utredningen »Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven« från 2021, där man slog fast att många lärare anser att de saknar kompetens för att utforma tillräckliga insatser för barn med NPF-diagnoser.

Läs reportaget

I reportaget Skolplikten framför allt får vi träffa en familj med ett autistiskt barn, som efter år av bristande anpassningar i skolan och en orosanmälan till socialtjänsten inte ser någon annan utväg än att fly Sverige.

– Vi får frihet att styra vår verklighet, och ett barn som med största sannolikhet kommer att må mycket bättre, säger pappan Peter.

Läs hela granskningen här.

Illustration: Felicia Fortes

Artikeln publicerades 28 mars 2023 och är skriven av .