Madelene Pollnow: »Undvik true crime-smörjan!«

I veckans nyhetsbrev uppmanar Madelene Pollnow alla att sluta konsumera true crime-smörja.

I går skrev Adam Svanell en riktigt bra krönika om true crime-podden Motivs nya serie »Att skapa ett monster« i Svenska Dagbladet. Jag har själv inte lyssnat på serien, och efter Svanells text vägrar jag ge dem ett klick. Det räcker gott och väl att 100 000 människor varje vecka lyssnat på smörjan.

Sammanfattningsvis verkar poddmakarna driva en konspirationsliknande teori för att rentvå Ulf Nilsson, dömd för morden på Jannica Ekblad och 10-åriga Helén Nilsson, utan en tanke på vare sig offrens anhöriga eller basal källkritik. När jag förstod att Motiv görs av samma personer som står bakom Rättgångspodden blev jag inte särskilt förånad. Vi har tidigare pratat om deras hänsynslösa publiceringar i Filterpodden.

True crime-genren är problematisk, men det finns så klart viktig berättande krimjournalistik. Den amerikanska podden Serial brukar ses som startskottet för genrens explosionsartade utbredning de senaste åren, och i februari släpptes deras senaste serie. The coldest case in Laramie börjar klassiskt: New York Times-reportern Kim Barker reser till sin hemstad för att nysta i ett ouppklarat kvinnomord. I de första avsnitten pekar allt på att en polis är den skyldige, och att han skyddats av sina vänner inom kåren. Eftersom upphovsmakaren i det här fallet är en journalist som kan sitt jobb tar historien sedan en oväntad vändning: alla de vittnesmål som pekar ut polisen är falska. Det blir en berättelse som inte bara avslöjar hur opålitligt vårt minne är, utan som också drar ner brallorna på sin egen genre.

 

Veckans …

… Filterklassiker.

Om ni nu vill ta del av krimberättelser, se till att de är välresearchade av kunniga journalister. Till exempel det Stora journalistprisbelönade Filterreportaget, som råkar dela namn med Motivs serie, »Att skapa ett monster«. Journalisten Johanna Bäckström Lerneby berättar om den unga nazisten som dömdes för det så kallade »gödselbrunnsmordet«, och nyanserar bilden av den »bestialiska« mördaren.

… film.

Nils Petter Löftstedt var en av de hundratals aktivister som stängdes in på Hvitfeldska gymnasiet under EU-toppmötet 2001. Nu har han framkallat 15 rullar med svartvita fotografier från händelserna och sökt upp människor på bilderna för att gemensamt återuppleva det som urartade till Göteborgskravallerna. På Hvitfeldtska bodde vi har biopremiär i dag. Läs Filters guide för fler aktuella kulturhändelser.

Trevlig helg!
Madelene Pollnow

Publicerad 27 april 2023.
Madelene Pollnow, reporter på Filter
Annons