Den fantastiske doktor Fox

Att auktoritära föreläsare lurar folk att tro att de lär sig något är inget nytt. I början av 70-talet dök »­doktor Fox« upp på ett amerikanskt universitet.

År 1973 samlades sammanlagt 55 läkare, psykologer och lärare på USC School of Medicine i Lake Tahoe i Kalifornien för att lyssna på tre föreläsningar av en forskare från Albert Einstein College i New York. I inbjudan presenterades doktor Myron L Fox som en auktoritet inom fältet »application of mathematics to human behavior«.

Ingen av åhörarna hade träffat honom tidigare, men doktor Fox levererade föreläsningen, som hade titeln Mathematical Game Theory as Applied to Physician Education, med självklar pondus och smittande entusiasm. Han hänvisade flitigt till tidigare forskning, drog skämt och såg till att publiken kände sig inkluderad.

Föreläsningen blev så uppskattad att när publiken efteråt ombads utvärdera doktor  Fox var åttio procent av de välutbildade åhörarna överväldigade. Ett av omdömena löd: »En strålande presentation, jag njöt av att lyssna. Han har ett varmt sätt, bra flyt och verkar entusiastisk.« En annan person blev så hänryckt att han tyckte sig minnas att han hade läst flera av doktor Myron L Fox tidigare forskningsrapporter.

Vad de och resten av publiken inte visste var att de blivit indragna i ett storslaget vetenskapligt experiment.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 8 juni 2021 och uppdaterad 20 september 2021. Artikeln är skriven av .