Så blåser biljetthajarna systemet

Kampen om biljetter till stora konserter har blivit en sekundstrid. Filter tog reda på hur biljetthajarna alltid kan ligga steget före.

Den sjunde februari fick jag ett gruppmejl från min vän Jenny, med en länk till Beyoncébiljetter på Ticnet och ett kort meddelande: »Vi bör gå.« En timme senare svarade Linda entusiastiskt: »Klart vi ska GÅ!!« och jag lite mer snålt: »Jag är både pepp och inte. Det blir superdyrt om jag ska resa till Stockholm också.«

Jag googlade på biljetter för att se vad de kostade. Det fanns förköp på flera olika sajter, som biljettnu.se, biljettshop.se och viagogo.se. För 695 kronor kunde man köpa en sittplatsbiljett på Biljett Nu, för en hundralapp mer på Biljettshop. På Viagogos hemsida stod det till och med hur många biljetter de hade – 66 stycken: de billigaste på rad 17, sektion B24, för 1386 kronor; de dyraste, i Golden Circle, kostade 3476 kronor.

Hos Ticnet, den officiella säljaren, stod det däremot i rött: »Biljetterna är ännu inte släppta till försäljning.« Det återstod fyra dagar.

På biljettnu.se hittade jag ett telefonnummer till kundtjänsten. En mycket stressad Mats lyfte på luren. Det märktes att han hade svarat på frågor som mina ett antal gånger förr.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 30 mars 2013 och uppdaterad 14 december 2017. och är skriven av .