I januari 2018 var ett femtiotal personer på investerarmingel hos odlingsföretaget Plantagon. Utsikten från DN-skrapans 22:a våning imponerade, men det var i källaren som pengarna skulle växa i form av basilika, persilja, mangold och andra gröna blad. Tekniken, LED-belyst inomhusodling i näringslösning, målades inte bara upp som ett mer hållbart sätt att odla mat, utan också som betydligt mer lönsamt än traditionell grönsaksodling.
Redan första året beräknades intäkterna ligga på 10 miljoner kronor, med en vinst på 4 miljoner före skatt, räntor och avskrivningar. Och källarplanteringen på Marieberg var bara början: ytterligare tio inomhusodlingar planerades i Stockholm, varför omsättningen på fem år skulle öka till 70 miljoner och rörelsemarginalen bli ofattbara 43 procent.
– Det är så lönsamt så det är som att odla pengar, sade Plantagons utvecklingschef Joakim Rytterborn.
I mingellokalen fanns också en modell av vad som under nästan tio år varit Plantagons och den svenska inomhusodlingens flaggskepp – ett 60 meter högt hus i Linköping där man skulle producera 500 ton pak choi om året. Omskrivet i otaliga hyllningsartiklar fanns det fortfarande bara i planerad form, men byggstarten väntade som vanligt runt hörnet: 2020 skulle skrapan stå färdig. Samtidigt förbereddes uppförandet av inomhusodlingar i Singapore, Shanghai, Dubai och USA.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.