»Jag fann extraktet av mänsklig kamp«

I sin nya film Goliat utforskar Tjuvheder-regissören Peter Grönlund återigen kriminalitet, klass och utanförskap. Varför är en medelklassgrabb från Bromma så skicklig på att skildra samhällets utkanter?

Du har sagt att du fascineras av parallellsamhällen, »små grupperingar som formger sina egna regler och lagar«. När stötte du själv på ett sådant för första gången?

– Egentligen ganska tidigt, när jag började röra mig ute på gatorna som femtonåring. Jag växte själv upp i Bromma i en trygg familj bestående av mamma, pappa och två barn, en uppväxt som säkert skulle kunna beskrivas som idyllisk. Vi bodde i ett slags mellanområde. Åt ena hållet fanns det superfina villor och åt andra hållet fanns rena krökarkvartar där en mer socialt utsatt grupp bodde. Jag pendlade litegrann mellan de ytterligheterna, vilket satte klassfrågan i centrum för mig. Som tonåring drogs jag till människorna som levde lite mer utanför. Jag svävade ut i både det ena och det andra under några år. Jag bröt med Bromma och Bromma bröt med mig.

Varför?


Prenumerera på Filter för 39 kronor per månad!

Tidning i brevlådan. Avsluta när du vill.

Beställ här

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto