Pengar rullar in som de ska

När han lånade ut sitt namn till läsktillverkare och mäklar­firmor anklagades han för att vara en girig pajas. När Petter nu lanserar en ny skiva och ett samarbete med klädmärket Tenson verkar vinden ha vänt.

Våren 1999 var Petter Alexis Askegren Sveriges största popstjärna, alla kategorier. Efter genombrottet med Mitt sjätte sinne låg uppföljaren Banan­republiken etta på listorna. För att spinna vidare på den hip hop-våg Petter satt igång gav skivbolaget BMG honom till och med en egen etikett där han kunde använda sitt namn till att lansera nya svenska rappare.

Därför var det inte konstigt att Coca-cola Company inför hans sommarturné undrade om han kunde tänka sig att bli sponsrad av läsken Sprite. För Petter, som nyligen varit i New York och sett sina idoler Fat Joe och Busta Rhymes åka rymdskepp i en Spritereklam, var det ett lätt val.

Efter en spelning kom två SVT-journalister fram till Petter och ville göra en intervju. Han tog för givet att de var från Musikbyrån, men när de knäppt på kameran löd den första frågan: »Vad är din relation till Coca-cola Company?« Petter frös till; först då insåg han att detta kanske var något som kunde äventyra hans trovärdighet. Under 90-talet hade det svenska musikklimatet karaktäriserats av grungens och indiepopens frenetiska ställningstaganden som ett alternativ till mainstreammusiken. När den då kreddiga popgruppen Popsicle i sitt grammis-tacktal 1993 önskade att dansbandet Arvingarna skulle omkomma i en bussolycka satte de fingret på stämningen i branschen. Inte sedan 1970-talets proggrörelse hade skiljelinjen mellan kommersiell och alternativ musik varit lika tydlig.


Prova Filter i två månader för 19 kronor!

Därefter 39 kronor/månad. Avsluta när du vill.

Beställ här

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto