Pengar rullar in som de ska

När han lånade ut sitt namn till läsktillverkare och mäklar­firmor anklagades han för att vara en girig pajas. När Petter nu lanserar en ny skiva och ett samarbete med klädmärket Tenson verkar vinden ha vänt.

Våren 1999 var Petter Alexis Askegren Sveriges största popstjärna, alla kategorier. Efter genombrottet med Mitt sjätte sinne låg uppföljaren Banan­republiken etta på listorna. För att spinna vidare på den hip hop-våg Petter satt igång gav skivbolaget BMG honom till och med en egen etikett där han kunde använda sitt namn till att lansera nya svenska rappare.

Därför var det inte konstigt att Coca-cola Company inför hans sommarturné undrade om han kunde tänka sig att bli sponsrad av läsken Sprite. För Petter, som nyligen varit i New York och sett sina idoler Fat Joe och Busta Rhymes åka rymdskepp i en Spritereklam, var det ett lätt val.

Efter en spelning kom två SVT-journalister fram till Petter och ville göra en intervju. Han tog för givet att de var från Musikbyrån, men när de knäppt på kameran löd den första frågan: »Vad är din relation till Coca-cola Company?« Petter frös till; först då insåg han att detta kanske var något som kunde äventyra hans trovärdighet. Under 90-talet hade det svenska musikklimatet karaktäriserats av grungens och indiepopens frenetiska ställningstaganden som ett alternativ till mainstreammusiken. När den då kreddiga popgruppen Popsicle i sitt grammis-tacktal 1993 önskade att dansbandet Arvingarna skulle omkomma i en bussolycka satte de fingret på stämningen i branschen. Inte sedan 1970-talets proggrörelse hade skiljelinjen mellan kommersiell och alternativ musik varit lika tydlig.

Annons

Petter tittade på SVT-journalisten och svarade: »De är min turnésponsor.« Reportern fortsatte: »Visste du att de avrättade fackmedlemmar i Guatemala på 70-talet?« Petter tyckte att frågan var larvig men medgav att han inte visste det.

– För mig var det ingen stor grej, säger Petter. Men kulturfolket sket ju på sig när jag gjorde sådär.

De kommande åren dalade karri­ären. Tredjeskivan Petter sålde i 40  000 exemplar, vilket var en tiondel av vad debuten gjorde. Samma år drog fildelningsprogrammet Napster igång en debatt om skivbranschens framtid. Petter var en av första artisterna att fördöma fildelningen.

När skivbranschkrisen tvingade artister att utöka sitt turnerande såg Petter dessutom till att dryga ut de minskande inkomsterna från skivförsäljning med sidouppdrag. Han designade gympaskor åt Reebok, tog fram en baseballkeps åt klassiska hip hop-­märket New Era och skrev bostads­annonser åt Stockholms­mäklaren Notar, som: »Snyggt golv, inget shit utan äkta parkett. Tokisolerat, vilket gör att ni kan väsnas, slåss och göka högt utan att grannen gnäller. Här är fräääscht i hela kvarten.«


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?