Vanliga frågor & svar

Konto
  • Hur loggar jag in? Använd knappen ”Logga in” som återfinns uppe till höger i webbläsarfönstret. Då skickas du vidare till ett inloggningsformulär där du får ange din e-post och ditt lösenord. Om du har en prenumeration men aldrig har skapat ett konto så behöver du registrera ett nytt konto. När du registrerar ett nytt konto som ska kopplas till en befintlig prenumeration söker systemet efter den e-post du anger i formuläret för att se om den finns registrerad på någon prenumeration. I de fall där ingen e-post finns korrekt registrerad sedan tidigare så uppmanas man istället ange sitt kundnummer för att inloggningskontot ska kunna kopplas till rätt prenumeration. Kundnumret hittar du tryckt uppe i högra hörnet på baksidan av papperstidningen. Har du ingen papperstidning tillgänglig så kan du söka efter ditt kundnummer här. x
  • Jag har redan en prenumeration men har aldrig loggat in. Om du redan har en prenumeration, men aldrig loggat in på vår hemsida så behöver du skapa ett konto och knyta din prenumeration till kontot. Det gör du genom att skapa kontot och följa instruktionerna här. När du registrerar ett nytt konto som ska kopplas till en befintlig prenumeration söker systemet efter den e-post du anger i formuläret för att se om den finns registrerad på någon prenumeration. I de fall där ingen e-post finns korrekt registrerad sedan tidigare så uppmanas man istället ange sitt kundnummer för att inloggningskontot ska kunna kopplas till rätt prenumeration. Kundnumret hittar du tryckt uppe i högra hörnet på baksidan av papperstidningen. Har du ingen papperstidning tillgänglig så kan du söka efter ditt kundnummer här. x
  • Jag försöker skapa ett konto men får meddelande om att e-postadressen redan finns. Om e-posten redan finns i vårt system och du har säkerställt att du angivit din egen e-post så behöver du återställa lösenordet och bekräfta att du är ägare till kontot. Det gör du här. Följ sedan instruktionerna i formuläret och använd engångskoden i mailet som skickas ut för att kunna logga in igen. Ha i åtanke att mailet med engångskoden skickas med avsändaren "ConnectID" och kan hamna i skräpposten. x
  • Jag har glömt mitt lösenord. Du kan enkelt återställa ditt lösenord genom att klicka här. Följ sedan instruktionerna i formuläret och i mailet som skickas ut för att kunna logga in igen. Ha i åtanke att mailet med engångskoden skickas med avsändaren "ConnectID" och ibland hamnar i skräpposten. x
  • Jag klickar på glömt lösenord men jag får inget mejl? Säkerställ att du angivit rätt e-postadress i fältet i formuläret. Mailet skickas med avsändaren ”ConnectID” och har inget ämne. Det kan hamna i skräpkorgen eller i papperskorgen i ditt mailprogram beroende på vilka regler för skräpposthantering som används. Om du inte hittar mailet kan du pröva att söka efter ”engångskod” i sökfältet i ditt mailprogram. Vissa mailtjänster skickar inte vidare skräpposten till mailklienterna (alltså de program/appar man använder för att läsa sina mail). Då kan det hjälpa om man istället använder sin webmail för att leta i skräpposten. x
  • Min e-post är redan registrerad men jag kan inte återställa lösenordet. Om du redan provat att skapa ett konto här (enligt instruktionerna ovan), och inte heller kan återställa lösenordet här (enligt instruktionerna ovan), så kan du skicka ett mail till kundtjanst-digitalt@offsidepress.se x
  • Var hittar jag mitt kundnummer? Du hittar ditt kundnummer genom att logga in på Mina sidor. Numret finns även tryckt på baksidan av tidningen tillsammans med dina adressuppgifter. Har du inte tillgång till en papperstidning och aldrig har skapat ett konto för att logga in så kan du söka efter ditt kundnummer här. x
  • Hur många kan vara inloggade samtidigt på ett konto? Din prenumeration och inloggning är personlig. x
  • Hur ändrar jag min e-postadress? Du ändrar den e-postadress som vi använder för att skicka nyhetsbrev och meddelanden på Mina sidor. Om du vill ändra den e-post du använder för att logga in så behöver du kontakta vår kundtjänst. x
  • Hur hanteras mina personuppgifter? I våra sekretessvillkor hittar du information om hur vi hanterar dina personuppgifter. x
Betalning & Kvitto
  • Hur mycket kostar Filter? En löpande prenumeration kostar 49 kronor i månaden (98 kronor dras då från ditt konto varannan månad). Du kan också välja en tidsbestämd prenumeration, och betalar i sådana fall 599 kronor för ett helt år eller 999 kronor för två. En digital prenumeration kostar 39 kronor i månaden. x
  • Vilka betalningsalternativ för prenumeration finns? Beroende på vad du väljer kan du betala med kontokort löpande varje månad, varje kvartal eller en gång om året. Köper du en gåvoprenumeration kan du även betala genom faktura. x
  • Vad händer om debiteringen från mitt kontokort inte går igenom när jag har en löpande prenumeration? Det görs totalt fyra försök till att debitera din löpande prenumeration. Lyckas inte dragningen vid första försöket skickas ett mejl ut till din registrerade mejladress med en uppmaning om att se över dina kortuppgifter. Om det fortsatt inte går att debitera kontokortet på de återstående tre försöken stoppas prenumerationen tio dagar efter det sista misslyckade försöket. När din prenumeration väl har stoppats behöver man göra en nybeställning för att komma igång igen. Logga in och beställ en ny prenumeration här eller via Mina Sidor. x
  • Jag har bytt kontokort och behöver ändra för debitering av min löpande prenumeration, hur gör jag? Det gör du genom att logga in på vår webbplats och klicka på »Hantera mitt konto«. Väl inne på Mina sidor kan du ändra dina betaluppgifter genom att klicka på »Visa information« under din prenumeration. x
  • Jag har mottagit en påminnelse, men jag har redan betalat. Har du nyligen betalat din faktura kan det vara så att betalning och påminnelsefakturan gått om varandra. I detta fall ber vi dig att bortse från påminnelsen du mottagit. På Mina sidor kan du hitta information om din prenumeration och dina betalningar. x
  • Var hittar jag kvitto för betalningen av min prenumeration? Om du nyligen har gjort en beställning via vår hemsida så fungerar bekräftelsemailet vid köpet som kvitto. Du kan även hämta kvitto för samtliga betalningar (via kort eller faktura) på Mina Sidor. Klicka sedan på länken "Betalningshistorik" under din prenumeration för att få upp en lista på samtliga transaktioner. Du kan ladda ner kvitto för respektive transaktion genom att klicka på datumet för transaktionen. x
  • Jag har ångrat mig, vad gäller för ångerrätt? Om du har ingått ett avtal med oss har du i enlighet med lagen om distansavtal (2005:59) rätt att ångra dig inom fjorton (14) kalenderdagar och erhålla full återbetalning. För det fall du vill nyttja din ångerrätt, vänligen meddela oss genom att skicka ett mejl med ditt ärende till retur@offsidepress.se. x
  • Återbetalning av köpt prenumeration? Återbetalning av köpt prenumeration sker endast vid ångerrätt (se fråga om ångerrätt ovan) eller vid dödsfall. Kontakta retur@offsidepress.se vid ytterligare frågor kring detta. x
  • Varför är prenumeration till utlandet dyrare? Det beror på att portot på tidningar till utlandet är högre. x
  • Vad kostar en prenumeration till utlandet? Det beror på vilket land tidningen ska skickas till. När du tecknar en utlandsprenumeration räknas porto för tidningen och totalsumman ut för prenumerationen. x
  • Jag vill bara läsa digitalt, går det? Självklart går det bra! Digital läsning är vårt mest prisvärda erbjudande och som digital prenumerant får du från och med ditt köp omedelbar tillgång till hela webbplatsen och våra digitala arkiv. Gå till Prenumerera och välj digitalt för att ta del av erbjudandet. x
Löptid & Förnyelse
  • Vilka prenumerationstyper kan jag välja på om jag vill prenumerera? Du kan välja att prenumerera löpande eller tidsbestämt på helår eller två år. x
  • Vad innebär en löpande prenumeration? Din prenumeration gäller tills vidare och förnyas automatiskt enligt det intervall du valt (vanliga varianter är varannan månad, kvartalsvis eller årsvis). Du kan när som helst säga upp din prenumeration via Mina sidor. Returnerad tidning gäller inte som uppsägning. x
  • Vilken prenumerationstyp har jag? Mina Sidor kan du hitta information om din prenumeration. Det framgår även av bekräftelsemailet du fick i samband med din beställning. x
  • Vad ingår i en prenumeration? I alla våra prenumerationer ingår full digital tillgång till vår webbplats där tidigare utgåvor – med hundratals artiklar – finns i sin helhet att läsa, webbexklusiva artiklar, prenumerantpoddar, nyhetsbrev och mycket mer. I vissa prenumerationer ingår även papperstidningen. Du hittar mer information om aktuella erbjudanden på vår prenumerationssida. x
  • Var kan jag se detaljer om min prenumeration? Mina sidor kan du se vilken typ av prenumeration du har, hur många eventuella nummer du har kvar att få, prenumerationsvillkoren, göra adressändring och mycket mer. x
  • Hur många nummer har jag kvar att få i min prenumeration? Mina Sidor kan du se hur många nummer du har kvar på din prenumeration. x
  • Hur gör jag för att förnya min prenumeration? Om du har tecknat en tidsbestämd prenumeration får du automatiskt ett erbjudande om fortsatt prenumeration i god tid innan din nuvarande period löper ut. Om du har en löpande prenumeration förnyas den innan varje nytt nummer. Det löper på tills du aktivt säger upp den själv. x
  • Kan jag sluta prenumerera när jag vill? Den löpande månadsprenumerationen finns det ingen bindningstid på, och du avslutar själv direkt på webben. Betalar du för en hel- eller tvåårsprenumeration på faktura löper prenumerationen på för perioden du betalt. Erbjudande om förnyelse går ut när prenumerationsperioden närmar sig sitt slut. Om du väljer att inte förnya avslutas prenumerationen automatiskt. x
  • Jag har sagt upp min prenumeration men tidningen fortsätter att komma. De tidningar som du betalat för levereras till dig. Din uppsägning är troligtvis registrerad efter att nästa utgåva adresserats av tryckeriet. Vill du ändå dubbelkolla din prenumeration gör du det genom att logga in på ditt konto och klickar på »Mitt konto – Hantera  min prenumeration« via menyn längst upp till höger. På Mina sidor ser du sedan all information om din prenumeration. x
  • Hur lång tid efter uppsägning har jag digital tillgång till tidningens innehåll? Du har tillgång till tidningens webbplats till dess att din prenumeration löpt ut. Har du nyligen sagt upp en löpande prenumeration så har du alltså tillgång till webbplatsen fram till dess att nästa kontodragning skulle ha skett. Har du en tidsbestämd prenumeration, till exempel ett år, så har du tillgång fram till dess att ett år har gått sedan prenumerationen tecknades. Du kan se hur länge din digitala tillgång är aktiv på Mina sidor. x
Tidning
  • När kommer den första tidningen i min prenumeration? Du hittar information om det första numret i din prenumeration i bekräftelsemailet som skickades i samband med din beställning. Du kan också se kommande utgåvor när du loggar in på Mina Sidor och väljer "Visa information" under din prenumeration. Fram tills att den första fysiska tidningen landar i din brevlåda kan du läsa senaste numret och tidigare utgåvor i digital form i vår app eller här på vår sajt. x
  • Hur många gånger per år ges tidningen ut? Tidningen ges ut 6 gånger om året. x
  • Kan jag läsa tidningen digitalt? Ja som aktiv prenumerant kan du läsa tidningen som helhet via vår app eller på vår magasinssida. Självklart finns även de flesta av artiklarna ur tidningen att läsa var för sig här på hemsidan. x
  • Jag har inte fått min tidning! Utdelningen sker under 4–5 dagar från numrets första utdelningsdag. Beroende på hur utdelningen ser ut i ditt område kan tidningen komma nästkommande dag även om andra i samma stad redan har fått sitt exemplar. Vissa distributörer har även varannandagsutdelning. Viktigt att tänka på är att du har namnet på din brevlåda/postbox/brevinkast samt i porten om du bor i lägenhet. Namnet måste stämma överens på alla ställen för att säkra utdelningen. Logga in på ditt konto och gå till Mina sidor uppe i menyn för att kontrollera att alla adressuppgifter korrekta till dig. Om du inte har bytt adress och allt är korrekt för utdelning, men du inte fått tidningen veckan efter utgivning, så kan du skicka ett mejl till retur@offsidepress.se och anmäla utebliven tidning. x
  • Min tidning var trasig när den kom i brevlådan. Vad ska jag göra? Du kan reklamera en trasig eller utebliven tidning genom att maila till retur@offsidepress.se. x
  • Jag har fått en tidning som jag inte beställt. Hur gör jag för att inte motta fler leveranser? Vi skickar endast ut tidningar om vi har mottagit en beställning för prenumeration. För att kontrollera din prenumerationsstatus kan du logga in på vår webbplats och klicka på »Hantera ditt konto« i användarmenyn uppe till höger. Väl inne på Mina sidor så kan du kontrollera dina prenumerationsuppgifter. Behöver du ytterligare hjälp i ärendet så kan du vända dig till kundtjanst-digitalt@offsidepress.se x
Adress
  • Hur ändrar jag min adress? Du ändrar din adress genom att logga in på ditt konto och klicka på "Hantera ditt konto" uppe i användarmenyn i högra hörnet av webbläsarfönstret. Inne på Mina sidor kan du sedan ändra din adress. x
  • Jag har flyttat, behöver jag ändra min adress hos er? Ja, du behöver uppdatera din adress hos oss om du ska flytta eller har flyttat, vi tar inte emot adressändring via Skatteverket. Hur du gör hittar du under frågan »Hur ändrar jag min adress«. x
  • Jag har nyligen bytt adress och har inte mottagit senaste numret. Din adressändring kan ha registrerats hos oss efter det att tryckeriet adresserat tidningen. Adresseringen sker cirka två veckor innan tidningen börjar levereras till prenumeranterna. x
  • Kan jag ändra till en tillfällig adress? Givetvis går det bra, logga in på ditt konto via vår webbplats och ändra adress enkelt själv på Mina sidor. Däremot behöver du själv ändra tillbaka till den ursprungliga adressen när det väl är dags. x
  • Hur kan jag se att ni har rätt adress till mig? Mina Sidor kan du enkelt se vilken adress vi har registrerad på din prenumeration. x
Lyssna
  • Var kan man lyssna på Filterpodden någonstans? Podden finns tillgänglig i de vanligaste poddapparna/poddplattformarna så som Spotify, Acast och Podcaster men även via vår hemsida. x
  • Hur ofta kommer ett nytt avsnitt av Filterpodden ut? Varannan fredag kommer ett nytt avsnitt ut. x
Gåvor & Premier
  • Premien som ingick när jag tecknade prenumeration har inte kommit. Premien skickas när betalningen för prenumerationen har inkommit. x
  • Premien för min prenumeration var skadad när jag fick den, vad gör jag nu? Hör av dig till retur@offsidepress.se så skickar vi en ny premie. x
  • Har ni premier till era prenumerationer? Vi har normalt sett inga premier när du tecknar prenumeration hos oss. Undantag är specialkampanjer under året där det kan ingå premier. x
Fel på hemsidan
  • Jag har hittat ett fel på hemsidan, vem kontaktar jag? Skicka ett mejl till kundtjanst-digitalt@offsidepress.se där du beskriver felet utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig vidare. x
  • Jag har inte tillgång till innehållet på hemsidan För att få tillgång till innehållet på vår hemsida behöver du ha en aktiv prenumeration. För att kontrollera status på din prenumeration kan du besöka Mina Sidor – där finns utförlig information om din prenumerationsstatus. x
  • En funktion jag försöker använda på hemsidan fungerar inte, vad gör jag? Skicka ett mejl till kundtjanst-digitalt@offsidepress.se där du beskriver felet utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig vidare. x

Har du fortfarande inte fått svar på din fråga?

Om ditt problem med våra tjänster kvarstår så är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst med din fråga så hjälper vi dig vidare.