Informationskälla eller turistfälla?

Numera vägleds vi dagligen av användargenererade tips och bedömningar. Men kan vi verkligen lita på företagen som sammanställer dem?

Problemen började redan i taxin från Arlanda. Kristoffer Ekman, hans flickvän Natalia och den fem månader gamla sonen Edgar skulle fira nyår i Stockholm. De hade lyckats boka en etta på Gärdet via Airbnb, sajten som förmedlar tillfälliga boenden mellan privatpersoner. Kristoffer hade använt tjänsten tidigare utan problem, men när han och Natalia satt i taxin på juldagen förra året upptäckte de att adressen de fått inte var fullständig. Allt som fanns var en gatuadress utan nummer.

Kristoffer bad taxichauffören att stanna och försökte kontakta värdarna. Taxametern tickade på och det kändes som en evighet innan de fick rätt adress. Väl i lägenheten möttes de inte av den ljusa, välstädade lägenhet de sett i annonsen.

Lager av damm täckte hyllan bredvid sängen, vissnande krukväxter stod i fönstren och i köket saknades belysning över diskbänken. I badrummet såg de silverfiskar kvickt kila undan när de tände lampan. Den utlovade tvättmaskinen skulle finnas i källaren, men nyckeln dit var spårlöst försvunnen. En oskriven regel på Airbnb är att värden antingen möter gästen vid lägenheten för en kort rundvisning eller lämnar någon typ av husmanual till gästerna. Kristoffer och Natalia fick gissa sig fram.

Annons

Paret övervägde att avbryta bokningen men insåg att det var för svårt att hitta ett nytt boende med så kort varsel. Istället följde de spelreglerna: tillsammans med Airbnb:s kundtjänst försökte de nå värden upprepade gånger med sina frågor. Det dröjde en vecka innan de fick svar.

När vistelsen var över krävde de tillbaka en del av betalningen. Trots att de skickade noggrann dokumentation av felen fick de avslag. Airbnb menade att klagomålet kommit in för sent. Då återstod ett enda sätt att framföra sin kritik på: recensionen.

Tillsammans skrev Kristoffer och Natalia grundligt ner alla de problem de stött på. När den publicerades upptäckte Kristoffer dock att den helt saknade radbrytningar. Det massiva blocket av text framstod för honom som på gränsen till oläsligt, så han hörde av sig till kundtjänsten igen för att be dem fixa layouten. Han fick till svar att någon skulle kika på det och väntade några dagar innan han kontrollerade om något hade hänt.

Då stod hans recension ingenstans att finna.

Logga in eller skapa ett konto för att läsa vidare

Kom igång med din gratis provperiod!

0 kr första två månaderna. Därefter 35 kr / månad. Avsluta när du vill. Pengarna dras varannan månad.

  • Magasinet i din brevlåda
  • Alla utgåvor som PDF
  • Allt webbinnehåll
  • Avsluta när du vill
Kom igång nu!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

Har du redan konto?

Glömt lösenord?