Storbråk i barnmatshyllan

Varför är barnmaten likadan som för 50 år sedan?

Det var för åtta år sedan, efter att Tove och Mats Lönne hade fått sitt andra barn, som de fick idén. Hon arbetade som projektledare. Han var civilekonom med bakgrund på Proviva, företaget som säljer söta fruktdrycker med mjölksyrabakterier.

Framför barnmatshyllan i snabbköpet slog det dem: Varför fanns det knappt något annat att välja på än konserver och pulverlösningar?

– Vi vuxna äter ju inte pulver- och burkmat längre, säger Mats Lönne. Det verkade så konstigt att barnmaten fortfarande såg ut så.

Annons

 

Den svenska barnmatsindustrin föddes i början av 1920-talet, när näringsfysiologen Ninni Kronberg skilde sig från maltmiljonären Erik Kronberg och tog jobb på ett mejeri i Skåne. Där upptäckte hon att hon genom att torka mjölken och behandla den på ett särskilt sätt fick fram en produkt med extremt lång hållbarhet. 1939 köpte industrimannen Axel Wenner-Gren patentet och lät bygga en pulvermjölksfabrik utanför Norrköping. För att accentuera det överlägsna bästföredatumet döptes företaget till Semper – latin för »alltid«.

Snart specialiserade man sig på välling och modersmjölksersättning. Och efter att konkurrenten Findus börjat experimentera med färdigrätter på burk inledde Semper på 50-talet ett samarbete med konservföretaget Felix. Med hjälp av en autoklav, en kraftfull tryckkokare som kan sterilisera maten och ge den flera års hållbarhet, fylldes barnmatshyllorna under 60-talet med pureade burkar. Försäljningsargumenten låg i tiden: färdigmaten var snabb, enkel – och säker: alla bakterier hade dödats av autoklaven, och man hade tillsatt samtliga rekommenderade vitaminer och fettmängder. Dessutom var råvarukraven på industritillverkad barnmat höga. De jordgubbar som såldes i handeln kunde exempelvis innehålla betydligt högre halter av bekämpningsmedel än de som tilläts bli barnmat.

Under de kommande åren följde rätterna i burkarna tidens strömningar. Semper köptes så småningom upp av en schweizisk livsmedelskoncern och fick konkurrens av Nestlé, som tidigare köpt upp konkurrenten Findus.

Logga in eller skapa ett konto för att läsa vidare

Kom igång med din gratis provperiod!

0 kr första två månaderna. Därefter 35 kr / månad. Avsluta när du vill. Pengarna dras varannan månad.

  • Magasinet i din brevlåda
  • Alla utgåvor som PDF
  • Allt webbinnehåll
  • Avsluta när du vill
Kom igång nu!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

Har du redan konto?

Glömt lösenord?