Vita lögner

Den svenska mjölkbranschen ger sken av att dess glada kor äter gräs på naturbetesmarker i öppna landskap. I verkligheten jobbar man i motsatt riktning.

Himlen är ljusblå och tom på moln. Svartvita kor vankar upp för en grästäckt kulle som sluttar mot en grön äng. De fortsätter förbi ett staket av ojämna träpinnar som bildar tecknet »#«. Så råmar korna och en text dyker upp: »Hashtag i Bregottfabriken.« En folkmusikliknande slinga spelas upp och reklamfilmen avrundas med en bild på ett paket smör samt orden: »Naturligt gott.«

Avsnitten av »Bregottfabriken«, som Arlas reklamkampanj heter, bär alla namn som anspelar på någonting mänskligt och tidstypiskt: Nätdejting i Bregottfabriken, Roaming i Bregottfabriken och Afterwork i Bregottfabriken. De korta klippen visar små djurbesättningar som betar sommargrönt gräs, och varken gården, bonden eller mjölkroboten syns till. Ängarna är ofta kuperade, steniga och rika på växtlighet – själva urtypen för så kallade naturbetesmarker. På sådana betar djuren på platser som ändå inte lämpar sig för odling, vilket är skonsamt mot jordens resurser och bidrar till den biologiska mångfalden.

I höstas täcktes busskurer runt om i landet av skyltar som slog fast: »Du kan importera mjölk, men inte öppna landskap.« På bilden syntes Arlabonden Kajsa, i stickad polotröja, på en äng tillsammans med fyra kalvar som hon gav mat ur en hink.

Annons

– Ett Sverige utan jordbruket är helt enkelt ett Sverige som bara är skog, säger Karin Hallgren på branschorganisationen LRF Mjölk. De flesta av oss tänker ju inte att vi vill bo i en barrskog.

Och budskapet går hem. Förra året visade en undersökning att mjölk är det livsmedel som konsumenterna helst vill se svenskproducerat. På finansministerns budgetpromenad hösten 2015 överlämnade LRF fler än hundratusen namnunderskrifter till stöd för den svenska mjölkproduktionen. Finansminister Magdalena Andersson stämde in i böndernas kör: »Stöd svensk mjölk! Stöd svensk mjölk!« Samma år tog LRF Mjölks opinionschef Karin Hallgren emot utmärkelsen Årets lobbyist.

Men samtidigt som mjölkbranschen skördar framgångar genom att lyfta fram värdena hos en traditionell, småskalig uppfödning, är det en verksamhet dess egna utövare ägnar sig allt mindre åt.

De senaste två åren har nästan en svensk mjölkbonde per dag lagt ner sin verksamhet. Därför har LRF öppnat Mjölkjouren – en kostnadsfri telefonlinje dit oroliga mjölkbönder kan ringa för att få ekonomisk rådgivning eller stöd av en psykolog.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?