Josefin Åsberg

Scenografen Josefin Åsberg är expert på att skapa trovärdiga låtsasvärldar.

Biografen Les Fauvettes i Paris ligger inklämd mellan två 1800-talsbyggnader med putsfasader och smidda balkonger, och till skillnad från de omgivande husen har bion en fasad klädd i små kvadratiska LCD-skärmar. När scenografen Josefin Åsberg den här kvällen träder in genom bions automatiska glasdörrar projiceras filmaffischen från Ruben Östlunds The Square.

I foajén möts hon av en rad franska fans och filmpersonligheter. Pierre-William Glenn, filmfotograf och sedan 15 år ordförande för de franska filmteknikernas förbund, kindpussar henne ljudligt: »Ah, Josephine!« Snart anländer också skådespelaren och filmproducenten Julie Gayet, för allmänheten mest känd för sin relation med den förre presidenten François Hollande. Hela sällskapet glider in i salongen och Pierre-William Glenn stegar fram till en mikrofon framför bioduken.

Ett pris i filmteknik har delats ut under filmfestivalen i Cannes sedan 1951, förklarar han, och hette fram till 2001 Grand Prix Technique. 2003 instiftade han själv uppföljaren Prix Vulcain, som kan fås av en fotograf, kostymör, maskör, ljuddesigner eller scenograf. Josefin Åsberg är den andra svensken som tilldelats utmärkelsen, efter Ingmar Bergman som fick priset 1973.


Den här artikeln är låst!

För att läsa vidare behöver du välja något av följande alternativ:

35 kr
Köp artikeln!

Efter köpet har du tillgång till artikeln direkt.

39 kr Prenumerera

Betalningen dras varannan månad (78 kr) från ditt kort.

Har du redan ett konto? här! Fakturaprenumerant? Aktivera ditt konto

Artikeln publicerades i Filter #60 (22 januari 2018) och är skriven av .