Foto: Martin Adolfsson

Patrik Andersson

Det var en kometkarriär få hade sett maken till ens på Manhattan. Han gjorde Kate Moss första modeomslag i USA, porträtterade Bill Clinton under Lewinskyaffären och fotograferade åt världens mest prestigefyllda magasin. Sedan bjöd han in vännerna till lägenheten vid Broadway, sade åt dem att ta allt de kunde bära med sig – och försvann till ett buddhistkloster i Burma.

Ibland låter det mer som om de beskriver ett naturfenomen än en människa, de bransch­kollegor som minns Patrik Anderssons väg från anonymiteten till den internationella kändisvärldens absoluta centrum. Han hade ett så orubbligt självförtroende. Han jobbade så hårt. Han klättrade snabbare och högre än de sett någon göra vare sig förr eller senare.

De flesta minns ögonen.

Håkan Ludwigson, en respekterad reklamfotograf som Patrik Andersson var assistent åt i början av sin karriär, säger:

– Han hade en manisk blick. Den var nästan skrämmande. Han kom in på morgonen, tittade på mig och sade: »Vad ska vi göra i dag?« Jag har aldrig träffat någon annan människa, någonsin, med det drivet.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #11 (16 december 2009) och är skriven av .