Cajsa von Zeipel

Konstvärlden älskar hennes jättelika ­skulpturer av magra tonårsflickor. Men hur rör man sig framåt när alla hyllar det man gjorde i går?

Det är tidig vardags­kväll på Sven-­Harrys konst­museum i Stockholm och vimmel­fotografen svettas. Med objektivet i vädret kryssar han fram mellan kindpussande politiker och finansmän, skålande musiker och regissörer. En samlingsutställning med Sveriges hetaste unga konstnärer ska invigas. Det doftar cava och cologne.

Kvart i sju skrider kulturministern in genom dörren. Utställningens curator, Oscar Carlson, välkomnar och ledsagar henne upp genom den vertikala konsthallen, förbi animationer, väggtextilier och installationer.

På det översta planet möts de av en låst dörr. När Carlson väljer 14 personer ur vimlet som tillsammans med ministern ska släppas in påminner han om en dörrvakt utanför en nattklubb.

Annons

Snart står de utvalda på en handvävd Måås-Fjetterströmmatta i konsthallsgrundaren Sven-Harry Karlssons hem och beundrar den nordiska konsthistoria som pryder väggarna: Strindberg, Hill, Munch, Josephson, Bror Hjort … De som har varit här tidigare vet att våningen är en replika av Sven-Harrys herrgård på Lidingö, och att dess fasta samling anses för dyrbar för att besökare ska få fritt tillträde.

Den här dagen fastnar dock blickarna på de jättelika gipsskulpturer som tillfälligt placerats bland designmöblerna: en smal figur i vingliga platåskor och kort kjol spejar ut genom ett av de spröjsade fönstren. Bakom hennes rygg halv­ligger en barbröstad gipskvinna i en fåtölj med en utspilld Red Bull i knät. De ser ut som ett tonårsgäng på efterfest i någon förmögen förälders förortsvilla.

Carlson berättar att upphovskvinnan Cajsa von Zeipel inte själv är på plats; hon befinner sig i Rom där SVT spelar in en timslång dokumentär om henne.

Sedan genombrottet med sin examens­utställ­ning på Mejan för sex år sedan har hennes karriär gått spikrakt uppåt. Hon var 28 när hon gjorde sin första separatutställning på prestigegalleriet Andréhn-Schiptjenko. Året därpå visades ­hennes verk i New York, Hong Kong och Halifax. Skulpturerna såldes för hundratusentals kronor. Hon intervjuades av Andy Warhols ­Interview ­Magazine. Flyttade till Manhattan vid 30.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Vi låser delar av vårt material för att våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera) ska få valuta för sina pengar. Nu hoppas vi på dig också!

Kom igång med din gratis provperiod!

  • 2 fria månader, sedan 35kr/mån.
  • Ingen bindningstid, enkelt att avsluta.
  • Papperstidning i brevlådan varannan månad.

Dessutom får du tillgång till hela vår webb – med hyllade reportage, personporträtt och granskningar från de senaste tio åren.

Kom igång nu!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?