De brittiska tabloiderna älskade naturligtvis hela historien.
I konstnären Tonio Trzebinski såg många en arvtagare till de världsberömda expressionisterna Francis Bacon och Willem de Kooning, och på Lefevre Gallery i London såldes hans stora oljedukar med tjocka färglager i intensiva kulörer för hundratusentals kronor styck. I Nairobiförorten Karen, som fått sitt namn efter den danska författarinnan Karen Blixen som startade en kaffefarm där på 1910-talet, visste alla vem han var. Bullrig och karismatisk med rena ansiktsdrag och lockigt, solblekt surfarhår sågs han som något av en kvinnokarl som stod i centrum för en grupp hedonistiska kenyanska konstnärer.
Hans fru Anna Cunningham-Reid, en modedesigner som formgav tyger åt Donna Karan i New York, var släkt med Lord Delamere – en av de första kolonialisterna som bosatte sig i Kenya – och Lord Mountbatten – legendarisk amiral i brittiska flottan och den brittiska kronkolonin Indiens sista vicekonung. I den lilla Karensocieteten var de ett omtalat par.
De brittiska tidningarna närde sedan länge ett särskilt intresse för Nairobis vita överklass vid foten av det mäktiga berget Ngong Hills. Redan på 1920-talet hette det i London att engelsmännen som bosatt sig i Nairobiförorterna Karen och Langata mest ägnade sig åt sprit, skörlevnad och safaris. Området gavs smeknamnet Happy Valley. Ett populärt skämt gick ut på att vattnet som rann i den närliggande floden Wanjohi i själva verket var utspillda cocktails. Ett annat var frågan: »Are you married or do you live in Kenya?«
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Porträtt
- Litteratur