Foto: Magnus Bergström

Kvinnan från vildmarken

Hon hade precis gett ut en hyllad debutroman och uppfyllt barndomsdrömmen om att bli Afrikas första kvinnliga storviltsjägare. Då inträffade katastrofen.

De brittiska tabloiderna älskade naturligtvis hela historien.

I konstnären Tonio Trzebinski såg många en arvtagare till de världsberömda expressionisterna Francis Bacon och Willem de Kooning, och på Lefevre Gallery i London såldes hans stora oljedukar med tjocka färglager i intensiva kulörer för hundratusentals kronor styck. I Nairobiförorten Karen, som fått sitt namn efter den danska författarinnan Karen Blixen som startade en kaffefarm där på 1910-talet, visste alla vem han var. Bullrig och karismatisk med rena ansiktsdrag och lockigt, solblekt surfarhår sågs han som något av en kvinnokarl som stod i centrum för en grupp hedonistiska kenyanska konstnärer.

Hans fru Anna Cunningham-Reid, en modedesigner som formgav tyger åt Donna Karan i New York, var släkt med Lord Delamere – en av de första kolonialisterna som bosatte sig i Kenya – och Lord Mountbatten – legendarisk amiral i brittiska flottan och den brittiska kronkolonin Indiens sista vicekonung. I den lilla Karensocieteten var de ett omtalat par.

De brittiska tidningarna närde sedan länge ett särskilt intresse för Nairobis vita överklass vid foten av det mäktiga berget Ngong Hills. Redan på 1920-talet hette det i London att engelsmännen som bosatt sig i Nairobiförorterna Karen och Langata mest ägnade sig åt sprit, skörlevnad och safaris. Området gavs smeknamnet Happy Valley. Ett populärt skämt gick ut på att vattnet som rann i den närliggande floden Wanjohi i själva verket var utspillda cocktails. Ett annat var frågan: »Are you married or do you live in Kenya?«

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 21 mars 2017. Artikeln är skriven av .