Elefanten i rummet

Den senaste månaden har en förlagschef och en illustratör fört ett medialt krig mot varandra om vem som äger upphovsrätten till de enormt ­populära figurerna Babblarna. Men konflikten väcker frågor som är betydligt djupare än så.

Småbarnsföräldrar plöjde sina barnvagnar genom lördagsmyllret i Mall of Scandinavia för att hinna fram i tid. De mest entusiastiska trängdes redan vid kanten av en cirkelformad scen som byggts upp på ett av våningsplanen. När klockan slog ett jublade de föräldrar och barn som samlats för att se Skandinaviens största galleria inviga sin nya Babblarna-lekplats.

Jippot inleddes med en modevisning, och snart skred barn ut på scenen hand i hand med vuxna ledsagare. De unga mannekängerna bar plagg med de färgglada figurerna Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo – en supergrupp som svenska dagisbarn har samma relation till som deras mor-och farföräldrar hade till The Beatles.

Till taktfasta applåder visade barnen upp byxor med Bobbo på rumpan, T-shirtar med Diddi på bröstet och leggings täckta av hela Babblarna-gänget. Föräldrarna i publiken tjoade, visslade och lyfte upp sina barn för att de skulle kunna se bättre.

När modevisningen var över intogs scenen av sångerskan Sanna, känd från Babblarnas musikvideor som har visats omkring en halv miljard gånger på Youtube. Barnen i publiken omringade sångerskan och började röra sig i takt till musiken. Föräldrarna höll sig alldeles intill med mobiltelefonerna i högsta hugg för att föreviga när Sanna bjöd in till allsång: »Kom igen, ge mig ett di, di, di, di – och ett da, da, da, da!«

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 20 maj 2019 och uppdaterad 14 november 2023. Artikeln är skriven av .