Guld och gröna fingrar

Handeln med ovanliga krukväxter har beskrivits som ett Klondike, där pionjärer reser runt jorden på jakt efter arter som kan betinga enorma summor. Filter hängde på svensken som har hittat sin egen guldåder.

I höstas drog Tobias Hansson runt och tapetserade Södermalm och Stockholms södra förorter med reklam för »Växter för alla«, en tillställning han skulle anordna i ett litet hörn av konsthallen Färgfabrikens kafé vid Liljeholmen. Bredvid affischer som marknadsförde album, klubbkvällar och konserter lockade Tobias med »sticklingsbyte«, »växtutförsäljning« och »gratis omplantering«. Allt tryckt ovanpå ett fotografi av lövverket från Indiens nationalträd Ficus benghalensis ›Audrey‹, heligt bland hinduer och kännetecknat av sina avlånga blad med tydliga ådror.

Marknadsföringen kostade inte mer än de 500 kronor han lagt på att trycka upp affischerna. Mer än så hade Tobias inte heller råd med. Utöver att ha hyrt in sig på konsthallen hade han köpt in ett tresiffrigt antal mer eller mindre unika krukväxter för flera hundra tusen kronor. Majoriteten tänkte han sälja för mellan 49 och 349 kronor – men han hade även fått tag på ett tjugotal större växter som skulle kosta en tusenlapp styck: Licuala grandis-palmer med solfjäderartade blad, vitfläckiga Monstera ›Variegata‹ och ett par Philodendron ›Ring of fire‹ vars småtaggiga blad hängde ut över krukkanterna likt bläckfiskarmar.

Tobias var väl medveten om att det hela var en lika storslagen som vild ekonomisk chansning. Han var en nykomling som precis klarat Jordbruksverkets prov för att få importera växter. När hans vänner frågade om projektet sade han att han spelade rysk roulette – men med fem kulor i revolvertrumman. Samtidigt var han inte vem som helst. Under de senaste två decennierna hade 37-åringen haft en sällsynt förmåga att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, förutse trender och hitta luckor i konservativa branscher.

Pastellfärgerna på Solis kontor är en blinkning till art deco-arkitekturen i Miami, staden där Tobias Hansson insåg att han ville ägna livet åt växter.

Tobias Hansson upplevde tidigt att han »tänkte mer business« än sina vänner i den sydvästra Stockholmsförorten Örnsberg. De här idéerna kom inte hemifrån – mamman var förskollärare, pappan brevbärare – utan från kulturen. Hans största förebild var Damon Dash, som gick från att sopa golvet i en frisersalong till att skapa skivbolaget Roc-A-Fella Records där Jay-Z och Kanye West gav ut sina skivor innan de så småningom blev världens största rappare. Vid sidan av att bossa över skivbolaget startade Dash även klädmärket Rocawear, ägde vodkamärket Armadale och tidningen America Magazine.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 20 juli 2020. och är skriven av .