I höstas drog Tobias Hansson runt och tapetserade Södermalm och Stockholms södra förorter med reklam för »Växter för alla«, en tillställning han skulle anordna i ett litet hörn av konsthallen Färgfabrikens kafé vid Liljeholmen. Bredvid affischer som marknadsförde album, klubbkvällar och konserter lockade Tobias med »sticklingsbyte«, »växtutförsäljning« och »gratis omplantering«. Allt tryckt ovanpå ett fotografi av lövverket från Indiens nationalträd Ficus benghalensis ›Audrey‹, heligt bland hinduer och kännetecknat av sina avlånga blad med tydliga ådror.
Marknadsföringen kostade inte mer än de 500 kronor han lagt på att trycka upp affischerna. Mer än så hade Tobias inte heller råd med. Utöver att ha hyrt in sig på konsthallen hade han köpt in ett tresiffrigt antal mer eller mindre unika krukväxter för flera hundra tusen kronor. Majoriteten tänkte han sälja för mellan 49 och 349 kronor – men han hade även fått tag på ett tjugotal större växter som skulle kosta en tusenlapp styck: Licuala grandis-palmer med solfjäderartade blad, vitfläckiga Monstera ›Variegata‹ och ett par Philodendron ›Ring of fire‹ vars småtaggiga blad hängde ut över krukkanterna likt bläckfiskarmar.
Tobias var väl medveten om att det hela var en lika storslagen som vild ekonomisk chansning. Han var en nykomling som precis klarat Jordbruksverkets prov för att få importera växter. När hans vänner frågade om projektet sade han att han spelade rysk roulette – men med fem kulor i revolvertrumman. Samtidigt var han inte vem som helst. Under de senaste två decennierna hade 37-åringen haft en sällsynt förmåga att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, förutse trender och hitta luckor i konservativa branscher.
Tobias Hansson upplevde tidigt att han »tänkte mer business« än sina vänner i den sydvästra Stockholmsförorten Örnsberg. De här idéerna kom inte hemifrån – mamman var förskollärare, pappan brevbärare – utan från kulturen. Hans största förebild var Damon Dash, som gick från att sopa golvet i en frisersalong till att skapa skivbolaget Roc-A-Fella Records där Jay-Z och Kanye West gav ut sina skivor innan de så småningom blev världens största rappare. Vid sidan av att bossa över skivbolaget startade Dash även klädmärket Rocawear, ägde vodkamärket Armadale och tidningen America Magazine.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Reportage