Hex i lasten

Hundratals ton radioaktivt gods fraktas runt i vanliga lastbilar – på våra gator, landsvägar och passagerarfärjor. Men det är det inte meningen att du ska känna till.

Sent på söndagseftermiddagen den 28 april 2013 lade det svenskflaggade containerfartyget Atlantic Cartier till i Skandiahamnen i Göteborg. Det var molnigt och temperaturen låg runt åtta grader. Regnet hängde i luften.

Efter drygt ett dygns lastande och lossande var båten klar för avgång. Ombord fanns nu en säregen kombination av tätt stuvat gods. Mitt i det enorma fartyget stod ett sjuttiotal nya Volvobilar. På däcket ovanför: 180 ton etanol, 90 ton brandfarliga vätskor, 3,8 ton ammunition, 60 ton miljöfarliga ämnen samt 12 ton radioaktivt kärnbränsle. På däcket under bilarna fanns nästan 9 ton av ett radioaktivt, giftigt och frätande ämne som går under benämningen uranhexafluorid.

Natten till den 30 april kastade fartyget loss och seglade ut i mörkret mot Skagerack. Ett dygn senare kunde de som var vakna ombord se ljusen från den tyska kusten. Framåt morgonen var det stora containerfartyget på god väg upp i floden Elbe och på eftermiddagen den 1 maj lade Atlantic Cartier till vid O’Swaldkai i Hamburgs mäktiga hamnområde.


Den här artikeln är låst!

För att läsa vidare behöver du välja något av följande alternativ:

35 kr
Köp artikeln!

Efter köpet har du tillgång till artikeln direkt.

39 kr Prenumerera

Betalningen dras varannan månad (78 kr) från ditt kort.

Har du redan ett konto? här! Fakturaprenumerant? Aktivera ditt konto

Artikeln publicerades i Filter #37 (19 mars 2014) och är skriven av , .