På en landsväg nära dig. Kärnbränslet fraktas från Westinghouse i Västerås i specialtillverkade behållare på trailrar täckta av en enkel presenning.

Hex i lasten

Sent på söndagseftermiddagen den 28 april 2013 lade det svenskflaggade containerfartyget Atlantic Cartier till i Skandiahamnen i Göteborg. Det var molnigt och temperaturen låg runt åtta grader. Regnet hängde i luften.

Efter drygt ett dygns lastande och lossande var båten klar för avgång. Ombord fanns nu en säregen kombination av tätt stuvat gods. Mitt i det enorma fartyget stod ett sjuttiotal nya Volvobilar. På däcket ovanför: 180 ton etanol, 90 ton brandfarliga vätskor, 3,8 ton ammunition, 60 ton miljöfarliga ämnen samt 12 ton radioaktivt kärnbränsle. På däcket under bilarna fanns nästan 9 ton av ett radioaktivt, giftigt och frätande ämne som går under benämningen uranhexafluorid.

Natten till den 30 april kastade fartyget loss och seglade ut i mörkret mot Skagerack. Ett dygn senare kunde de som var vakna ombord se ljusen från den tyska kusten. Framåt morgonen var det stora containerfartyget på god väg upp i floden Elbe och på eftermiddagen den 1 maj lade Atlantic Cartier till vid O’Swaldkai i Hamburgs mäktiga hamnområde.


Prova Filter i två månader för 19 kronor!

Därefter 39 kronor/månad. Avsluta när du vill.

Beställ här

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto