På en landsväg nära dig. Kärnbränslet fraktas från Westinghouse i Västerås i specialtillverkade behållare på trailrar täckta av en enkel presenning.

Hex i lasten

Sent på söndagseftermiddagen den 28 april 2013 lade det svenskflaggade containerfartyget Atlantic Cartier till i Skandiahamnen i Göteborg. Det var molnigt och temperaturen låg runt åtta grader. Regnet hängde i luften.

Efter drygt ett dygns lastande och lossande var båten klar för avgång. Ombord fanns nu en säregen kombination av tätt stuvat gods. Mitt i det enorma fartyget stod ett sjuttiotal nya Volvobilar. På däcket ovanför: 180 ton etanol, 90 ton brandfarliga vätskor, 3,8 ton ammunition, 60 ton miljöfarliga ämnen samt 12 ton radioaktivt kärnbränsle. På däcket under bilarna fanns nästan 9 ton av ett radioaktivt, giftigt och frätande ämne som går under benämningen uranhexafluorid.

Natten till den 30 april kastade fartyget loss och seglade ut i mörkret mot Skagerack. Ett dygn senare kunde de som var vakna ombord se ljusen från den tyska kusten. Framåt morgonen var det stora containerfartyget på god väg upp i floden Elbe och på eftermiddagen den 1 maj lade Atlantic Cartier till vid O’Swaldkai i Hamburgs mäktiga hamnområde.

Annons

Vid Strandkai, ungefär 500 meter därifrån, samlades samtidigt över 35 000 människor för att delta vid öppningsceremonin för Tysklands 34:e protestantiska kyrkokongress. En av invigningstalarna var landets president Joachim Gauk. Han klev lugnt upp i talarstolen, föga anande att ett av fartygen på andra sidan hamnbassängen bar på en potentiellt dödsbringande cocktail.

Klockan halv åtta upptäckte några besättningsmän på Atlantic Cartier att det brann på bildäck. Personalen ombord försökte släcka elden själva, men efter en halvtimme gav de upp och larmade Hamburgs brandförsvar. Kvart över åtta slog de röda ljusen från brandbilarna som piskor mot fartygsskrovet.

Nu hade flera av Volvobilarna börjat brinna och elden spred sig. Hettan var enorm.

Tillsammans med besättningsmän gjorde brandmännen en inspektion för att se om det var möjligt att släcka den våldsamma branden, men temperaturen och den kraftiga röken gjorde det svårt att närma sig härden. De valde att stänga alla portar till brandområdet och dra sig tillbaka. Efter ett kort rådslag startade de fartygets interna koldioxidsläckning i hopp om att den tills vidare skulle kväva och reducera elden.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?