Sent på söndagseftermiddagen den 28 april 2013 lade det svenskflaggade containerfartyget Atlantic Cartier till i Skandiahamnen i Göteborg. Det var molnigt och temperaturen låg runt åtta grader. Regnet hängde i luften.
Efter drygt ett dygns lastande och lossande var båten klar för avgång. Ombord fanns nu en säregen kombination av tätt stuvat gods. Mitt i det enorma fartyget stod ett sjuttiotal nya Volvobilar. På däcket ovanför: 180 ton etanol, 90 ton brandfarliga vätskor, 3,8 ton ammunition, 60 ton miljöfarliga ämnen samt 12 ton radioaktivt kärnbränsle. På däcket under bilarna fanns nästan 9 ton av ett radioaktivt, giftigt och frätande ämne som går under benämningen uranhexafluorid.
Natten till den 30 april kastade fartyget loss och seglade ut i mörkret mot Skagerack. Ett dygn senare kunde de som var vakna ombord se ljusen från den tyska kusten. Framåt morgonen var det stora containerfartyget på god väg upp i floden Elbe och på eftermiddagen den 1 maj lade Atlantic Cartier till vid O’Swaldkai i Hamburgs mäktiga hamnområde.
Vid Strandkai, ungefär 500 meter därifrån, samlades samtidigt över 35 000 människor för att delta vid öppningsceremonin för Tysklands 34:e protestantiska kyrkokongress. En av invigningstalarna var landets president Joachim Gauk. Han klev lugnt upp i talarstolen, föga anande att ett av fartygen på andra sidan hamnbassängen bar på en potentiellt dödsbringande cocktail.
- Mer:
- Reportage
- Miljö & natur