Mitt i visningssalen stod Jenny Lind. Snidad i trä av en mästare för över 150 år sedan. Hon blänkte som en måne i skenet från strålkastarna. Som galjonsfigur hade hon prytt ett av Nordamerikas mest berömda klipperfartyg, färdats över världshaven, betittats och beundrats – och sedan tappats bort och fallit i glömska. Men nu var hon tillbaka på amerikansk mark igen, och allt var Karl-Eric Svärdskogs förtjänst.
När han stod intill sin galjonsfigur på det anrika auktionshuset Sotheby’s, i hörnet av 72:a gatan och York Avenue i New York, kände han stoltheten växa i bröstet. Hans Jenny Lind prydde till och med omslaget till Sotheby’s katalog, där elva sidor ägnades åt att beskriva fyndets dignitet och Karl-Eric Svärdskogs enträgna arbete med att spåra denna artefakt från segelsjöfartens storhetstid.
Experter från branschen, nyfikna spekulanter och anställda på Sotheby’s hade kommit fram till honom under förberedelserna inför auktionen. Han hade fått ryggdunkningar och lyckönskningar. »Det är en riktig skatt du har hittat«, sade de. Och: »Så vacker hon är. Jag önskar att jag hade råd att köpa henne.« Svärdskogs amerikanska kolleger hade nästan tävlat om att trissa upp priset på galjonsfiguren. Leslie Keno – en av USA:s främsta antikvitetsexperter, känd från den amerikanska versionen av Antikrundan – gissade att den skulle gå för fyra miljoner dollar.
Och nu skulle hon alltså säljas. Snart var det dags för auktionsutroparen att presentera Jenny. Karl-Eric Svärdskog borde känna tillförsikt, men istället hade han en klump i magen.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.