Must bakom lyckta dörrar

I hela den julfirande delen av världen säljer Coca-Colas produkter som bäst i december. I Sverige är det tvärtom. Förklaringen finns hos ett litet familjeföretag i Örebro.

Det luktar starkt i det lilla laboratoriet – en blandning av jäst, sötningsmedel och kryddor. På ett slitet träbord trängs två dussin 50-centiliters petflaskor där de hemmagjorda etiketterna pryds av handskrivna siffer- och bokstavskombinationer. En ensam kvinna i vit laboratorierock häller ut några droppar av ett mörkbrunt vätskeprov under luppen på ett mikroskop. Inför den stundande högsäsongen måste allting vara perfekt: varenda råvara ska analyseras och kontrolleras.

Från det blygsamma högkvarteret i Örebro levererar Roberts AB sitt hemliga extrakt till nästan samtliga av landets julmusttillverkare. Årligen ansvarar de endast 14 anställda för smaken på 50 miljoner liter must, varav tre fjärdedelar konsumeras i december. Extraktet innehåller samma ingredienser i dag som när det lanserades för snart hundra år sedan, sedan sätter varje bryggeri sin egen prägel genom att tillsätta olika mängder socker, kolsyra och vatten.

Receptet har gått i arv från generation till generation inom familjen Roberts. I dag känner bara två människor till det: ägaren Göran Roberts och hans bonusdotter Bodil Arvinder. Receptet ligger, enligt Göran Roberts, »ordentligt inlåst«.


Den här artikeln är låst!

För att läsa vidare behöver du välja något av följande alternativ:

35 kr
Köp artikeln!

Efter köpet har du tillgång till artikeln direkt.

39 kr Prenumerera

Betalningen dras varannan månad (78 kr) från ditt kort.

Har du redan ett konto? här! Fakturaprenumerant? Aktivera ditt konto

Artikeln publicerades i Filter #5 (13 december 2008) och är skriven av .