Du måste ha väldigt gott självförtroende?
– Folk tycker nog att jag är dum i huvudet, framför allt när jag började prata om den här filmen. Finansiärernas ögon snurrade runt och jag såg ju att de tänkte: Hur ska du få ihop det här? Det har jag frågat mig själv många gånger. Så stort självförtroende vet jag inte om jag har, i så fall har jag vunnit det över tid.
Efter filmen Bananas! stämde det multinationella fruktföretaget Dole dig. Istället för att ligga lågt gjorde du filmen Big Boys Gone Bananas om deras lobbying.
– Det var inte särskilt överlagt. Först ville jag bara dokumentera vad som hände, för mitt försvar. Senare förstod jag att Doles plan med att attackera min film bara var att flytta fokus från deras brott mot arbetarna. De använde sig helt enkelt av den crisis management som världens alla PR-byråer har på menyn. När jag fick känna på de här krafterna och såg hur vanligtvis kloka journalister drog sig undan – på exempelvis The Guardian – blev det så tydligt hur rika och mäktiga kan sätta agendan med lobbyism. Under den tiden förändrades mycket i mig och i sättet jag gör film på.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.