Vad har Historien om Sverige gemensamt med Lilla spöket Laban?

En av manusförfattarna till SVT:s dokumentära jättesatsning skriver vanligtvis skräckböcker för mellanstadiebarn. Lena Ollmark förklarar varför det inte är så konstigt som det låter.

Serien avhandlar 15 000 års historia på tio avsnitt och du fick bland annat i uppgift att sammanfatta tiden mellan 1100 och 1370 på en timmes TV. Hur tar man sig an det?

– När vi manusförfattare fick listor över de viktigaste sakerna som inträffade under de olika tidsepokerna, tänkte man: Det här kommer vi aldrig att hinna – det är för mycket! Seriens syfte är att visa dels hur vi som bor i Sverige blivit de vi är i dag, dels vilka människorna i vårt land har varit. Att komma bort från kungalängderna, till livet och tankarna hos vanliga människor. Med den utgångspunkten började jag att läsa, läsa, läsa och lyssna, lyssna, lyssna till alla de fantastiska experter som vi hade tillgång till, och leta efter bitar i historien där man kunde se att förutsättningarna för den lilla människan hade förändrats. Något att känna identifikation med.

Har du något exempel?

– Ska man vara ärlig kan man rimligtvis inte alls sätta sig in i hur en människa på 1100-talet tänkte. Men ibland kunde jag åtminstone lura mig själv att jag förstod något. Som när Sverige gick från asatro till att bli kristet och katolskt. Plötsligt blev det upp till varje individ att ha en egen kontakt med Gud. Där vill jag tro att jag kan förstå vilket paradigmskifte det innebar – hur det måste ha förändrat människors självbilder och ansvar för sina liv.

Porträtt på Lena Ollmark som är skräckförfattare men också manusförfattare till SVT:s satsning Historien om Sverige.
»Jag skulle ha varit konstant ­traumatiserad om jag levde på 1600-talet. Det var bara: ha det tråkigt, hårt arbete och ond bråd död.«

På ditt CV som manusförfattare märks bland annat De tre vännerna och Jerry, Lilla spöket Laban och Lilla Anna och Långa farbrorn.

– Haha! Det låter som ett stort hopp till ett sånt här sammanhang, kan jag förstå. Men fokuset i min karriär är att skriva skräck. Ibland för de minsta, som i Lilla spöket Laban. Oftast för de riktiga skräckfantasterna: barn i mellanstadieåldern. Jag tror att det, i kombination med att jag också skrivit journalistiskt om psykologi, är en anledning till att jag fick det här uppdraget. Journalistik handlar ju mycket om att levandegöra fakta. Man lär sig mer när man får en god historia, om man får låta lite präktig.

Varför skräck?


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 9 november 2023 och uppdaterad 14 november 2023. och är skriven av .