Tonie McKay lyckades pricka in den religiösa högtiden holi när hon var i Indien. »Den går ut på att man kastar färg på varandra. Eftersom man gör det i hela landet blir det så mycket färg att det ­orsakar miljö­problem.« Själv använde hon färg av gurkmeja.

»I dag kan man kalla nästan vad som helst hållbart«

Hos snart varenda klädkedja hänger numera gröna märkningar på bomullsplaggen. Masterstudenten Tonie McKay åkte till Indien för att se om den hållbara bomullen verkligen är så hållbar.

I dag har många snabbmodekedjor övergett den utskällda konventionella bomullen, känd som en katastrof för miljön. Det verkar väldigt bra.

– Ja, det gör ju det. Men en stor del av bomullen som klädföretagen marknadsför som hållbar är märkt med BCI, som betyder Better cotton initiative och är ett slags certifiering som skapats av bland annat aktörer inom klädbranschen och WWF. Före BCI fanns ekologisk och Fairtrademärkt bomull om man ville ha något bättre än vanlig. Fairtrade fokuserar både på miljön och att bönderna ska få bättre betalt, ekologisk bomull är odlad utan kemiska bekämpningsmedel. Men jag undrade hur det stod till med den nya så kallade hållbara bomullen.

Så du gav dig ut för att undersöka hur BCI-märkningen fungerar?

– Precis. Bönderna som är BCI-certifierade får lära sig att bespruta mindre och använda vatten mer effektivt. De 13 BCI-bönder som jag intervjuade i min studie sa att de använder mindre kemikalier efter att de gick över från vanlig odling, men de flesta fortsatte att bespruta och använda genmodifierade frön. Det är stor skillnad mot till exempel ekologisk odling, där man inte får göra någotdera.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #77 (23 november 2020) och är skriven av .