Du är en hyllad romanförfattare, men har sagt att du började skriva prosa för att du misslyckades med dina filmmanus.
– Jag fick pengar för att skriva för film och TV, men fick aldrig igenom mina idéer. Om jag ska vara ödmjuk berodde det på att jag inte var tillräckligt bra på att berätta de historier jag ville. Eller så kanske jag hade otur och arbetade med fel människor.
Din genombrottsroman Sandor slash Ida blev dock film.
– Den började som ett TV-manus som aldrig blev av. Så jag gick till en producent och frågade: »Kan det här bli en film?« Och fick nej. Sedan skrev jag om manuset, rakt upp och ner, till en roman. När den hade kommit ut ringde samma producent och frågade om de fick göra film av berättelsen. Jag tyckte det var B att bara gå på bestsellergrejen och att inte ha någon egen integritet. Så någon helt annan fick producera filmen.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Samtal