TRÖST. »När jag spelar fel känns det som om hela världen försvinner under mina fötter, men publiken ­lägger ­sällan märke till mitt misstag.«

Jakob Koranyi om prestationsångest

Den klassiska musikens underbarn går inte sällan under av omgivningens förväntningar. Supercellisten Jakob Koranyi behöver ingen hjälp utifrån för att må dåligt.

Vad är problemet?

– När jag var 15 år började jag på musikhögskolan Edsberg. Direkt efter uppropet gick jag in till intendenten och frågade vad som var på gång. »Kolla schemat i korridoren«, sa hon. Första lektionen var efter tio dagar, och sen var det en vecka till nästa. »Vad gör jag nu?« frågade jag. »Ja, du skulle ju kunna öva lite«, sa hon. Det här livet innebär så äckligt mycket frihet under ansvar.

Och det kan du inte hantera?

– Knappt. Som liten älskade jag att spela Mozarts Eine kleine Nachtmusik i vardagsrummet med mamma och pappa och deras musikervänner. Men öva … bläää! Mina föräldrar var oroliga att jag slösade bort min talang så de sa: »Om du övar en timme får du spela Sim City en timme sen.« De lät alltid cellon stå framme i vardagsrummet och mutade mig med CD-skivor med min idol Jacqueline du Pré. Min första lärare Solveig Saving förklädde istället övningen till lek. Hon rev sönder en Haydn-konsert i trettio pappersbitar. När jag lärt mig första biten fick jag nästa.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 22 maj 2018. och är skriven av .