»Liza Marklund är taktfast och rullar framåt«

Många skådespelare har på senare år börjat extraknäcka med att läsa in ljudböcker. Få av dem kan matcha Katarina Ewerlöfs erfarenhet.

Häromdagen ringde jag min bank. Den förinspelade rösten som sa »för spärr av kort, tryck fyra« lät bekant …

– Jag brukar hålla mig undan reklam och sådant där. Om man ska stå på en scen och spela Brecht och tala om de stora värdena i livet kan man inte också kränga grejer på folk. Men jag tyckte att jag kom undan med det där.

Du har försörjt dig på din röst nästan hela ditt liv. Hur kom du in på det?

Annons

– Medan jag pluggade på en förberedande teaterskola jobbade jag som hemsamarit. En av dem jag hjälpte var en journaliststudent med diabetes som förlorat synen. Han bad mig att läsa upp en artikel han skrivit på sin skrivmaskin. Efteråt sa han: »Du borde söka jobb som inläsare av talböcker på Synskadades riksförbund!« Jag gjorde det. Och under de kommande åren åkte jag ut till studion vid Skogskyrkogården och högläste från åtta till fem. Vredens druvor, de stora ryssarna, barnböcker, allt möjligt. I studion bredvid mig satt Ulf Palme, en legend – Jean i Fröken Julie! – som dragit sig undan från scenen. Jag hade sådan respekt för honom att jag knappt vågade hälsa. Jag älskade att arbeta med text dag ut och dag in, och lärde mig väldigt mycket om hantverket innan jag kom in på Teaterhögskolan.

Berätta om knepen för att få till en bra inläsning.

– Du måste hantera budskapet i texten, analysera vad som är viktigt och hur mycket du ska gestalta olika karaktärer. Inte minst handlar det om att känna vilken rytm boken kräver. Liza Marklund är taktfast och rullar hela tiden framåt. Man kan inte ta några pauser. Lena Ackebo kräver en jazzigare inläsning. Ibland med ett litet häng där meningen får klinga ut. Sedan finns det naturligtvis väldigt grundläggande regler, ett vanligt kardinalfel är att lägga betoningen på personliga pronomen. Egentligen är det som vilket skådespelaruppdrag som helst.

Hur gör du när du måste läsa in en text som är riktigt dålig?


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?