När pajade internet?
– Det går inte att säga en specifik tidpunkt. Men i boken försöker vi beskriva utvecklingen: från den positiva idén att tekniken skulle vara en möjliggörare för fördjupad demokrati, till att den till slut blev något helt annat. Jag tänkte själv att internet och sociala medier skulle förnya journalistiken, politiken och samhället på ett spännande sätt. Men under åren på Aftonbladets ledarredaktion upplevde jag att det gradvis, och stadigt, började gå sämre för det offentliga samtalet. Nivån på aggression, för att inte tala om hot och hat, blev hela tiden värre. Sedan fick jag ett stipendieår i USA och pluggade journalistik, politik och teknik på Harvard och MIT. Jag träffade ledande experter och gjorde ett eget studieprojekt på området där jag samlade nog med kunskap för att göra en egen analys. Jag förstod lite mer hur saker och ting hänger ihop.
I boken fokuserar ni på Google, Facebook och Twitter. Hur kan man förklara deras utveckling från demokratins frälsare till dess banemän?
– Det var absolut inte förutbestämt att internet skulle utvecklas på det här viset. Men när Google och Facebook beslutade sig för en annonsfinansierad modell inleddes utvecklingen mot en uppmärksamhetsekonomi, där du som användare av tjänsten inte är kund, utan själva produkten. Din uppmärksamhet säljs vidare till annonsörer. Automatiserade algoritmer analyserar vad som håller människor engagerade – vilket är material som skapar starka känslor som vrede och upprördhet. Det i sin tur gör att känsloladdat material premieras. När då två miljarder människor använder Facebook skapas en ny offentlighet, som inte styrs av vad som är sant och relevant – utan av vad som gör människor engagerade, vad som får dem att komma tillbaka till plattformen, vad som säljer annonser. Det har fått oförutsedda effekter som är väldigt skadliga.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Samtal