Erfaren. »Under min utbildning till kon­servator fick jag montera ett djur. Det var döläskigt. Jag fick en överkörd ekorrhona med kött och ben i sig, som luktade lik. Jag har den fortfarande hemma, nu är den väldigt söt där den sitter på sin pinne.«

»Vi blev tårögda, för det var så vackert«

Hon har doktorerat i bevaringsprocesser och är ansvarig för 15 000 m­onterade däggdjur och fåglar på Malmö Museer. Det är inte alltid så lätt.

När började du intressera dig för djur?

– Jag brukade släpa hem skadade djur och fåglar redan som barn och har säkert 20 stycken begravda i min pappas trädgård. En gång hade min brors undulat dött och låg i soptunnan när jag kom hem från skolan. Jag gav den hjärt- och lungräddning, den piggnade till och levde i flera år efter det. När jag var runt sju fick jag och min kompis höra att fiskmåsbeståndet skulle skjutas av i närheten. Mitt i natten tog vi hans pappas motorbåt, åkte till Saltholmen med några kartonger och samlade ihop så många ungar vi kunde. Vi behöll en var och delade ut resten till kompisar. De flesta klarade sig, men min dog.

Hur gick du från att rädda djur till att arbeta med döda djur?

Annons

– Jag har en slingrig yrkeskarriä­r. Jag började som tandtekniker, tröttnade på det och gick på konstskolor, men ville åt det naturvetenskapliga hållet och läste in matte och kemi. Efter en utbildning till geologisk konservator doktorerade jag i bevaringsprocesser. Om somrarna jobbade jag extra på museet och en dag sökte jag en ledig konservatorstjänst.

Att hantera döda djur – vissa av dem utrotningshotade – är inte okontroversiellt. Hur tänker du kring detta?

– Nästan alla djur på Malmö Museer har dödats – de har inte hittats självdöda – och det finns många exemplar i samlingarna som man inte får skaffa i dag. Moderna museer har sitt ursprung hos 1500- och 1600-talets intellektuella elit och renässansfurstarnas kuriosakabinett. Principen var att samla – helst från främmande länder. Men de uppstoppade djuren var också ett sätt för allmänheten att studera djur och fåglar på nära håll, vilket var omöjligt innan film och TV kom. En annan aspekt är nyttan av dokumentation, du kan till exempel få ut prover på miljögifter över tid.

Malmö Museer var själva inblandade i en kontrovers ­gällande ett lejon.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?