Sommaren 2007 väntade Malmö celebert besök. Legendaren sir Elton John skulle göra sin första spelning i staden någonsin, och arrangörerna räknade med att omkring 20 000 personer skulle dyka upp på Malmö Stadion. Arrangemanget sysselsatte hundratals personer: elektriker, ljudtekniker, roddare, lastbilschaufförer, assistenter, scenarbetare… Sist men inte minst var någon tvungen att bygga Artistens loge – ett uppdrag som föll på Henric Sandgren. Han hade grundat liveklubben Bottleneck i Stockholm i mitten av 90-talet, sett den vidareutvecklas till Fritz Corner, börjat åka på turné med band som The Hives, Cardigans och Moneybrother och sedermera flyttat till Malmö, där han hade fått jobb hos konsertarrangören Kulturbolaget och förärats yrkestiteln »Hall manager«.
Inför Elton Johns spelning löd uppdraget att förvandla de nedgångna omklädningsrummen på Malmö Stadion till en sminkloge, en garderobsloge, en loge för kören och slutligen – en loge till superstjärnan själv.
– Man kommer in och ser det där rummet och vill bara börja gråta, säger Henric Sandgren. Väggarna är ljusblå och längs dem sitter trälister med stora gympasalskrokar på. De måste man ta ner. Sedan måste man köpa något fint medaljongtyg, fästa det i uppborrade träskenor, tejpa skarvar, ta in mattläggare som lägger golv, hyra möbler, montera dem, fixa växter…
Hur logen skulle se ut stod specificerat i det sammanlagt 50-sidiga kontrakt som signerats och överlämnats i samband med bokningen, och som även innehöll Elton Johns rider. En rider kan enklast beskrivas som en lista över de specifika krav som en artist ställer på konsertarrangören. Somliga rör teknisk utrustning, andra avhandlar mat och dryck. Därutöver finns det utrymme för diverse excesser, vars omfång inte sällan står i proportion till artistens skivförsäljning.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.