Illustration: Team Hawaii

Världens mest otacksamma jobb?

Senast Dolly Parton var i Sverige ägnade Henric Sandgren nästan 70 timmar åt att bygga hennes loge. Hon gick inte ens in och ­tittade.

Sommaren 2007 väntade Malmö celebert besök. Legendaren sir Elton John skulle göra sin första spelning i staden någonsin, och arrangörerna räknade med att omkring 20 000 personer skulle dyka upp på Malmö Stadion. Arrangemanget sysselsatte hundratals personer: elektriker, ljudtekniker, roddare, lastbilschaufförer, assistenter, scenarbetare…  Sist men inte minst var någon tvungen att bygga Artistens loge – ett uppdrag som föll på Henric Sandgren. Han hade grundat liveklubben Bottleneck i Stockholm i mitten av 90-talet, sett den vidareutvecklas till Fritz Corner, börjat åka på turné med band som The Hives, Cardigans och Moneybrother och sedermera flyttat till Malmö, där han hade fått jobb hos konsertarrangören Kulturbolaget och förärats yrkestiteln »Hall manager«.

Inför Elton Johns spelning löd uppdraget att förvandla de nedgångna omklädningsrummen på Malmö Stadion till en sminkloge, en garderobsloge, en loge för kören och slutligen – en loge till superstjärnan själv.

– Man kommer in och ser det där rummet och vill bara börja gråta, säger Henric Sandgren. Väggarna är ljusblå och längs dem sitter trälister med stora gympasalskrokar på. De måste man ta ner. Sedan måste man köpa något fint medaljongtyg, fästa det i uppborrade träskenor, tejpa skarvar, ta in mattläggare som lägger golv, hyra möbler, montera dem, fixa växter…

Annons

Hur logen skulle se ut stod s­pecificerat i det sammanlagt 50-sidiga kontrakt som signerats och överlämnats i samband med bokningen, och som även innehöll Elton Johns rider. En rider kan enklast beskrivas som en lista över de specifika krav som en artist ställer på konsertarrangören. Somliga rör teknisk utrustning, andra avhandlar mat och dryck. Där­utöver finns det utrymme för diverse excesser, vars omfång inte sällan står i proportion till artistens skivförsäljning.

Vad som står i en rider är konfidentiellt, men genom åren har innehållet ofta läckt ut. Ett av de mest berömda kraven kommer från hårdrocksbandet Van Halen, som under en period ville ha en stor bunke med det multifärgade godiset M&M:s i sin loge. Dock: de bruna pastillerna skulle vara bortplockade, annars förbehöll sig Van Halen rätten att ställa in spelningen – men ändå ta ut sitt arvode. Queen har efterfrågat en gyttjebrottningsring utanför sitt omklädningsrum och Lady Gaga har krävt att hela hennes stab ska prata Cockney-dialekt.

Den amerikanska sajten The Smoking Gun publicerade nyligen Elton Johns rider. Där framgår bland annat att han vill ha ett »love seat«, »stora gröna växter«, »bankettbord med vita linnedukar« och »cola light« som »MÅSTE VARA PÅ BURK«. Han vill även ha en luftkonditionerad loge med den exakta temperaturen 15,5 grader, samt »en stor grupp färgglada blommor« – dock under inga omständigheter »krysantemum, liljor, nejlikor eller tusenskönor«.

Henric Sandgren har räknat ut att det – inklusive förarbete – tog honom och hans två medarbetare 168 timmar att bygga Elton Johns loge. De sista 40 timmarna arbetade han i ett sträck, med bara en timmes sovpaus i en av logens soffor.

– När vi var klara, och tyckte att logen var fin, då dök Elton Johns assistent upp med en lastbil full med grejer. Eltons personliga möbler, säkert från något av hans hem, 60 stycken nypressade kostymer, 40 par clownskor, 50 par glasögon och 50 parfymflaskor i miniatyr. Assistenten hängde även upp foton på familj och vänner och tände rökelse.

– En halvtimme innan Elton skulle dyka upp i sin limousine kom assistenten springande med den största bukett röda rosor man kan tänka sig, någonstans mellan 100 och 150 stycken. Sedan började han gasta: »Quick! Quick! Elton loves flowers, but he hates leafs! You have to cut them off!« Så vi fick sitta och skära loss bladen från de där jävla blommorna.

Strax efter att Elton John beundrat sina blommor åkte han limousine från omklädningsrummet till sceningången – där han insåg att han skulle bli tvungen att kliva ut på fel sida och gå runt motorhuven, varpå limousinen fick köra vidare, vända, och komma in från andra hållet.

När Elton John var färdig lämnade han omedelbart arenan. Henric Sandgren gick hem och lade sig. Han skulle upp tidigt nästa morgon för att återställa omklädningsrummet till sitt ursprungsskick.

Efter att både ha rest med band och byggt deras loger vet Henric Sandgren att ett bands genomsnittliga önskemål skiljer sig kraftigt från Elton Johns.

– Ett par backar öl, ett par flaskor vin, möjligen en flaska sprit. Snacks. Kanske en smörgåsbuffé. Godis, chips, nötter. Men vad många band gör är att de drar till med en jävla mängd av de här sakerna som de sedan tar med sig. De länsar logen och plockar med sig öl, vatten, läsk och chips på bussen.

De flesta mindre band vet också att det bara blir fånigt om de kommer med en stjärn-rider. Ändå har Henric sett en del udda önskemål. En artist ville till exempel ha rosor som skulle vara exakt 112 centimeter långa. Ett band önskade »ett nytaget och inramat fotografi av kronprinsessan Victoria«. Det fick de inte.

Är logebyggande världens mest otacksamma jobb?

– Det har funnits gånger när man bara känner: »Fan vilken förolämpning det är att hålla på med det här. Jag tänker aldrig göra det igen, jag vill inte stödja att folk drygar sig på det här sättet.« Men sedan står man där igen…

Så det finns ändå någonting som lockar?

– Det blir många timmar, så det lönar sig. Och det är familjär stämning på KB, med många människor jag gillar. Sedan tycker jag om att inreda rummen så att de blir fina.

Annons

Det senaste året har Henric Sandgren bland annat byggt loger åt The Eagles – »de är nog inte så jättegoda vänner, för medlemmarna ville ha varsin loge som skulle se i stort sett likadan ut« – och Dolly Parton, som alltså istället tillbringade natten i turnébussen och överlät logen åt sina körtjejer.

– Men det var ändå ganska trevligt att jobba för henne. Det stod »vi skulle uppskatta om ni gjorde…« istället för »vi kräver…« Det är ett väldigt enkelt sätt att skapa trivsel. Till och med Elton-ridern hade kunnat bli rolig att jobba med om de bara höll en lite trevligare ton. Nu såg den ju nästan hotfull ut.

Vad tror du får stjärnor att bete sig på det sättet?

– Jag tror faktiskt inte alltid att artisterna vet vad som står på deras rider. När de blir tillräckligt stora har de däremot folk omkring sig som vill smöra för dem. När de når arena­status blir det liksom: »Ja just det, han gillar ju skinnsoffor. Och han gillar svart. Så han ska ha två skinnsoffor – svarta.« Det blir ju lätt drygt…

Teorin om att stjärnorna sällan är så diviga som de framställs får visst stöd i Van Halen-sångaren David Lee Roths självbiografi. Där slår han fast att M&M-kravet inte hade något med arrogans att göra – det var bara ett test för att se om konsertarrangören tog sitt jobb på allvar. Fanns det brunt godis i skålen förutsatte Lee Roth att även resterande delar av arrangemanget var undermåligt, och gjorde en extra noggrann kontroll. Mindre band bör dock, enligt Henric Sandgren, vara försiktiga med vad de kräver.

– Ofta kalkylerar man hur många personer som dyker upp på spelningen, kommer fram till ett biljettpris och sätter ett break even. Till exempel: på 500 biljetter går spelningen jämnt ut. Om det istället kommer 600 får bandet procent på alla extra besökare. Men ridern klassas som en konsertkostnad, så ju fler saker de har på den, desto högre blir break even. De går alltså miste om procent­andelar, och förlorar pengar. Jag tror att få band inser det.