Gift vid första ögonkastet – så går castingen till

De flesta dokusåpor letar efter så färgstarka deltagare som möjligt. Lotta Hellman, producent för SVT:s tittarsuccé Gift vid första ögonkastet, förklarar varför hon och hennes kollegor gör tvärtom.

Ungefär 2 000 sökte till den nya säsongen av Gift vid första ögonkastet, men bara sex personer tar sig hela vägen till programmet. Beskriv urvalsprocessen.

– Castingen drar igång i början av februari och pågår fram till själva bröllopet strax före midsommar, då deltagarna får se varandra för första gången. Vi har två rollsättare som fångar upp ansökningarna, de organiserar materialet efter bostadsort, ålder, sådana saker. I början är det väldigt mycket uteslutning. Vi vill till exempel inte att deltagarna ska ha barn under 18 år, det känns inte etiskt rätt. Man gifter ju sig på riktigt och därefter lever man tillsammans i fyra veckor med TV-kameror närvarande nästan hela tiden.

Vad händer med dem som inte utesluts direkt?

– De får fylla i tre internetbaserade formulär som har konstruerats av psykologen Fredric Bohm, som även är expert i programmet. Med det första försöker vi utesluta dem som är väldigt rigida eller icke-flexibla. Ditt viktigaste fritidsintresse? Träning. Hur viktigt? 10 av 10. Hur ofta gör du det? Varje dag. Kan du tänka dig att rucka på det? Nej. Då förstår vi: det här blir svårt. Vi försöker också rensa bort dem som är extrema, politiskt eller religiöst. Det låter kanske hårt, men en fundamentalist är svår att matcha.

Sedan då?

– I steg två försöker vi utröna om de är introverta eller extroverta. Introverta har det tuffare i Gift vid första ögonkastet, man har bara fyra veckor på sig att relatera till någon. I vanliga livet klarar de sig, men inte i vårt program. Sista formuläret består av situationsbeskrivningar och handlar om hur konfrontationsbenägen du är. Om du är för snabb på att hamna i konflikt är det faktiskt inte bra. Vi siktar mot normaliteten, för där är det störst chans att skapa en matchning.

Det måste skilja er från mycket annan reality-TV.

– I de flesta program jobbar rollsättarna med att hitta starka karaktärer, sådana som drar tittare och blir snackisar. Vi jobbar tvärtom: ju vanligare du är, desto bättre. Vi vill ha the girl eller the boy next door. Det beror på att vi har en så stark premiss att det inte spelar någon roll hur blek du är – det blir intressant TV ändå. Jag har bemannat hela redaktionen med dokumentärfilmare, sådana som kan hitta spänningen i det alldagliga och vet att alla människor bär på en story.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 31 januari 2022. Artikeln är skriven av .

Vad vill du att Filter ska skriva om? Tipsa oss!