Systembolagets sortimentschef Ulf Sjödin suckar.
– Jag är skeptisk. Det finns så mycket romantik kring hela naturvinsrörelsen. Jag är misstänksam mot allt som börjar likna religion.
Sjödin påtalar själv att han står på klassiskt skolad grund. Som kemiingenjör med KTH-examen fick han under 90-talet anställning på statliga Vin & Sprits PR-avdelning. 2007 dubbades han till »Master of Wine«, en titel som föräras dem som klarat The Institute of Masters of Wines examinationer och bara innehas av 354 personer i hela världen. Och de senaste sex åren har han alltså varit Systembolagets sortimentschef. Tillsammans med en arbetsgrupp på åtta kollegor bestämmer han vilka varor som ska stå på hyllorna i Systembolagets över 400 butiker.
Varje år förnyar de sortimentet med omkring 170 viner. I en öppen offertförfrågan specificerar de tydligt vad de är ute efter. Typ: »Rött vin, från Australien, i prisklassen 100–119 kronor, med fatkaraktär och smak av mörka bär.« När grossisterna sedan anmält sina aktuella viner är det dags för blindprovning. Två utbildade provare och en inköpare smakar på ett glas i taget medan de rankar hur väl vinerna, på en niogradig skala, motsvarar den beställda beskrivningen. En sexa är godkänt. För lansering krävs därför att de tre smakarna sammanlagt ger minst 18 poäng.