Eldprovet

Med elva restauranger på tre kontinenter byggde han upp ett internationellt krog­imperium på rekord­tid. Så kom finanskrisen – och Sveriges mest omskrivna kock fick byta expansionsplaner mot räddningsprogram. Filter punktmarkerade Marcus Samuelsson i Stockholm, Göteborg och New York för att se om Matsveriges guldgosse pallade trycket.

Alla krögare som öppnar en ny restaurang oroar sig under premiär­kvällen för att något oförutsett ska ske. Datorn med beställningar kan strula, diskarna kan få för mycket att göra, det kan bli stopp i toaletten. Men den här kvällen, när Aquavit Grill & Raw Bar öppnade på Norra Bantorget i Stockholm hade ­Marcus ­Samuelsson sett till att förutsättningarna var optimala.

Eftersom restaurangen var inrymd i – och drevs av – Clarion hotell var den redan från början en kugge i ett väl inoljat maskineri. Marcus hade dessutom själv lärt upp åtta av kockarna på syster­restaurangen i New York.

Gästerna var valda med stor omsorg. Micael B­indefeld hade skickat ut inbjudningar till kändisar och stora företag som kunde tänkas bli stamgäster. Vid borden satt också Sveriges mest inflytelserika matjournalister. Sammanlagt fyrtio gäster – precis lagom många för att köket skulle kunna prestera så bra som möjligt och för att den Gert Wingårdh-designade matsalens avskalade inredning med Arne Jacobsen-stolar och väggfotografier med New York-motiv skulle komma till sin fulla rätt.


Den här artikeln är låst!

För att läsa vidare behöver du välja något av följande alternativ:

35 kr
Köp artikeln!

Efter köpet har du tillgång till artikeln direkt.

39 kr Prenumerera

Betalningen dras varannan månad (78 kr) från ditt kort.

Har du redan ett konto? här! Fakturaprenumerant? Aktivera ditt konto

Artikeln publicerades i Filter #9 (10 augusti 2009) och är skriven av .