Den tunna linjen

Som reklamfilmsregissör och designer visste Jesper Kouthoofd exakt hur han skulle väcka publikens känslor. Ställd inför sitt livs svåraste motgång tappade han kontrollen fullständigt. Läs om den nedtystade händelsen som skakade Acne – ett av mode- och designsveriges mest framgångsrika företag – i grunden.

Jesper Kouthoofd lämnade ett avskedsbrev till sin fru och skickade ett SMS till sin bästa vän. Han lämnade tvåan i Gamla Stan, irrade norrut, genom centrum, förbi LO-borgen och upp mot S:t Eriksplan.

Tillsammans med tre av sina bästa vänner hade han skapat Acne International, ett företag vars idé var att de som jobbade där skulle få göra precis vad de ville. Där gifte han sig med sin assistent, och inledde en tillvaro som helt saknade gränser mellan arbetsliv och privatliv. Nu – under loppet av en dag – hade 33-åringen blivit av med alltihop: företaget, vännerna och frun.

Han gick ut på Sankt Eriksbron.

Det första femtiotalet meter, där bron ledde över de sjudubbla järnvägsspåren från Centralstationen, hindrades han av ett nästan två meter högt säkerhetsgaller och en illgul skylt som varnade för »livsfarlig ledning«. Därefter var ett grönmålat stålräcke som slutade strax över midjehöjd det enda som skiljde honom från ett drygt tio meter högt fall.


Tack för att du läser Filter

Skapa ett gratiskonto eller för att fortsätta läsa.

 

Sugen på en prenumeration? Teckna här!

Artikeln publicerades i Filter #1 (13 april 2008) och är skriven av .