Grattis världen!

Efter urpremiären kallades programmet för »Satans dokusåpa« och »det ultimata beviset på samhällets förfall«. Tio år senare är det en kulturexport i paritet med Abba och Ace of Base. Filter följde med när Baren erövrade land nummer 23.

När Michael Rothschild landar i Jerevan är han utmattad efter en onödigt lång flygresa tvärsöver Europa. Han är i stort sett ensam i den nedsläckta ankomsthallen, klockan har redan passerat fyra på natten. Vanligtvis förväntas han ta sig till hotellet på egen hand men i kväll har Levan Mayrapetyan, vicedirektör för Armeniens största kommersiella kanal H2, personligen tagit sig ut till flygplatsen för att välkomna honom. Michael Rothschild är celebert besök: den första utländska TV-konsulten att sätta sin fot i Armenien, någonsin.

Morgonen därpå svidar Rothschild om till blanka skor och svart kavaj, och gör entré i hotellets lobby några minuter efter utsatt tid. Två iranska affärsmän som halvligger i varsin röd sammetsfåtölj vänder sig om när han skakar hand med H2:s producent Suren, uppklädd i lila skjorta och halskedja i silver. I hasorna har Suren ett TV-team med den särskilda uppgiften att förvandla Rothschilds historiska besök till en minidokumentär. Materialet ska dessutom användas till ett nyhetsinslag som ska väcka uppmärksamhet kring kanalens första reality­program Club Bar, en storsatsning med planerad premiär om sex veckor. Innan dess har den armeniska produktionsapparaten mycket att lära.

Suren sätter på sig ett par rejäla solglasögon, eskorterar Rothschild ut i den molniga huvudstaden och släpper in honom i sin gråa Toyota Camry för att köra de knappt 500 meterna till platsen där Club Bar ska utspela sig.


Prova Filter i två månader för 19 kronor!

Därefter 39 kronor/månad. Avsluta när du vill.

Beställ här

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto