När Michael Rothschild landar i Jerevan är han utmattad efter en onödigt lång flygresa tvärsöver Europa. Han är i stort sett ensam i den nedsläckta ankomsthallen, klockan har redan passerat fyra på natten. Vanligtvis förväntas han ta sig till hotellet på egen hand men i kväll har Levan Mayrapetyan, vicedirektör för Armeniens största kommersiella kanal H2, personligen tagit sig ut till flygplatsen för att välkomna honom. Michael Rothschild är celebert besök: den första utländska TV-konsulten att sätta sin fot i Armenien, någonsin.
Morgonen därpå svidar Rothschild om till blanka skor och svart kavaj, och gör entré i hotellets lobby några minuter efter utsatt tid. Två iranska affärsmän som halvligger i varsin röd sammetsfåtölj vänder sig om när han skakar hand med H2:s producent Suren, uppklädd i lila skjorta och halskedja i silver. I hasorna har Suren ett TV-team med den särskilda uppgiften att förvandla Rothschilds historiska besök till en minidokumentär. Materialet ska dessutom användas till ett nyhetsinslag som ska väcka uppmärksamhet kring kanalens första realityprogram Club Bar, en storsatsning med planerad premiär om sex veckor. Innan dess har den armeniska produktionsapparaten mycket att lära.
Suren sätter på sig ett par rejäla solglasögon, eskorterar Rothschild ut i den molniga huvudstaden och släpper in honom i sin gråa Toyota Camry för att köra de knappt 500 meterna till platsen där Club Bar ska utspela sig.
– Very good location, lovar Suren på vägen men övergår snart till att kommunicera via kollegan Lucy, som har gått ett år på universitet i USA och därför får fungera som tolk.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!
Har du redan ett konto? Logga in här.