»Jag är en extremsportare inom konsten«

Med alla olika metanivåer i Återträffen fick hon publiken att spekulera, fascineras och förfäras. Nu tar Anna Odell obehaget till nya höjder.

I X och Y får man följa dig och Mikael Persbrandt under förarbetet till en film där ni ska undersöka mediebilden av er själva. Ni stänger in er i en studio och anlitar sex skådespelare som ska gestalta era olika personlighetsdrag. Hände detta på riktigt?

– Vi jobbade mycket med vad jag kallar researchfilmningar. Jag och Mikael gjorde olika iscensättningar för att lära känna varandra. Sedan gjorde vi samma sak med skådespelarna. När Thure Lindhardt, som spelar Mikaels gränslösa sida, skulle träffa Mikael första gången bad jag honom att bete sig som han trodde att Mikael var. Jag ville se hur Mikael reagerade. Han blev nog lite förvirrad och provocerad, samtidigt som han tyckte att Thure var kul. Jag tycker att man får en sannare bild av en människa när man sätter den i en osäker situation.

Samma sak händer i filmen. Varför arbetar du med så många metanivåer?

– Jag är intresserad av verkligheten och vill undersöka och ifrågasätta de normer som gäller, samtidigt som jag attraheras av konsten och leken. Det blir naturligt att blanda de två. Plus att det får folk att våga blotta sig. När ingen i publiken vet vad som är sant eller inte, skapas ett skydd.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Digitala arkivet
  • Nyhetsbrev
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan 6ggr / år

Filter Tidning + digital
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Digitala arkivet
  • Nyhetsbrev
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan 6ggr / år

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades i Filter #64 (24 september 2018) och är skriven av .