Foto: Olle Niklasson

Flipperopera

Olle Niklasson, ljudkonstnär, berättar om sitt senaste påfund.
»Jag och tonsättaren Åke Parmerud hörde talas om en konstnär som planerade en flipperspelsopera. Det blev inget av den, så då frågade vi om vi fick sno idén. Det fick vi. Vi hittade ett flipper­spel från 1980 på Blocket, det fanns en lucka på några år då man kunde bryta sig in i tekniken och skapa egna ljud. Sedan skrev jag librettot, som bygger på Newtons mekaniska världsbild – att varje kraft motsvaras av en motkraft. Det är en analogi till kulan som rör sig planlöst. Jag och Åke skrev musiken på varsitt håll, men hade bestämt vilka tonarter vi skulle hålla oss till. Vi spelade in tre sångare från Göteborgs­operan, Erika Tordeus, Henrik Andersson och Peter Loguin, och Åke skrev ett program. Varje hinder på flipper­spelet motsvaras av en sångfras, man kan ställa in om man vill att de avbryter varandra eller låter ihop. På så sätt kan man spela fram sin helt unika föreställning. Eftersom vi höll oss till tre tonarter kan det inte låta hur jävligt som helst. Det låter som modern operakonst.«

En föreställning i Göteborgsoperans foajé är uppskjuten på obestämd tid. Tills vidare kan du se ett klipp här:

Artikeln publicerades 1 februari 2021 och är skriven av .
Annons