Att skapa ett superbär

Hur går det till när okända bär från ­andra ­sidan jordklotet plötsligt – och till ­skyhöga ­priser – ­dyker upp på din ­butikshylla? ­Mats-Eric Nilsson ­sätter tänderna i de ­haussade superfrukterna och ­hälsobranschens löften om ständigt nya mirakel.

I den smala och lummiga lönnallén vid Katarina Bangata i Stockholm hålls under sensommaren och hösten landets i särklass populäraste Bondens marknad. Hit lockas varje lördag några tusen besökare som kryssar fram mellan dignande stånd med Mälardalens frukt, bär, grönsaker, svamp och kött. Här handlar man direkt av producenten, och alla deltagande ­gårdar måste enligt reglerna ligga inom en radie av 25 mil.

Ändå var det egendomligt nog just i detta Mecka för pinfärska varor som åtskilliga stockholmare för några år sedan för första gången stötte på det exotiska gojibäret. Inte inne på själva området, där får produkter från det avlägsna Kina ju inte saluföras, utan försäljarna hade ställt upp sitt bord några tiotal meter därifrån. Och det visade sig att det till och med under färgsprakande skördemarknad – med mängder av nyplockade blåbär, lingon, hallon, krusbär och vinbär – gick att kränga ett högt prissatt och torkat bär från en anonym kinesisk producent, trots att endast de riktigt pålästa hälsofantasterna då hade hört talas om detta lilla röda bär som använts i asiatisk matlagning och medicin i tusen år.


Prenumerera digitalt för 39 kronor i månaden!

Läsning på sajten och app för e-tidning. Avsluta när du vill.

Prenumerera

Har du redan ett konto? här. Sugen på en pappersprenumeration? Teckna här.

Artikeln publicerades i Filter #52 (21 september 2016) och är skriven av .