Maffiametoden som erövrade världen

Därför stavas framtidens viktigaste konsumentmärkning Fair Tax.

Jag hade besökt kaféet sedan en tid tillbaka. En eller ett par timmar i veckan brukade det bli, oftast vid samma bord. Det var ett bra ställe att skriva på. Den här morgonen satt en man och sov vid bordet intill. Kläderna var smutsiga, ansiktet märkt av livet på gatan; nu vilade det mot den stora handflatan.

En av kaféets anställda, en ung kille, ställde sig intill mannen, lutade sig fram och sade någonting. Mannen nickade.

Nu kör de ut honom, tänkte jag.

Men istället för att avvisa mannen tog killen en av kopparna som stod på bordet och gick för att hämta påfyllning. I det ögonblicket greps jag av en känsla som de flesta företag strävar efter att framkalla hos sina kunder: stolthet över att ha handlat hos dem.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 13 juni 2014 och uppdaterad 14 november 2023. och är skriven av .