Maffiametoden som erövrade världen

Därför stavas framtidens viktigaste konsumentmärkning Fair Tax.

Jag hade besökt kaféet sedan en tid tillbaka. En eller ett par timmar i veckan brukade det bli, oftast vid samma bord. Det var ett bra ställe att skriva på. Den här morgonen satt en man och sov vid bordet intill. Kläderna var smutsiga, ansiktet märkt av livet på gatan; nu vilade det mot den stora handflatan.

En av kaféets anställda, en ung kille, ställde sig intill mannen, lutade sig fram och sade någonting. Mannen nickade.

Nu kör de ut honom, tänkte jag.

Men istället för att avvisa mannen tog killen en av kopparna som stod på bordet och gick för att hämta påfyllning. I det ögonblicket greps jag av en känsla som de flesta företag strävar efter att framkalla hos sina kunder: stolthet över att ha handlat hos dem.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #38 (21 maj 2014) och är skriven av .