Maffiametoden som erövrade världen

Därför stavas framtidens viktigaste konsumentmärkning Fair Tax.

Jag hade besökt kaféet sedan en tid tillbaka. En eller ett par timmar i veckan brukade det bli, oftast vid samma bord. Det var ett bra ställe att skriva på. Den här morgonen satt en man och sov vid bordet intill. Kläderna var smutsiga, ansiktet märkt av livet på gatan; nu vilade det mot den stora handflatan.

En av kaféets anställda, en ung kille, ställde sig intill mannen, lutade sig fram och sade någonting. Mannen nickade.

Nu kör de ut honom, tänkte jag.

Annons

Men istället för att avvisa mannen tog killen en av kopparna som stod på bordet och gick för att hämta påfyllning. I det ögonblicket greps jag av en känsla som de flesta företag strävar efter att framkalla hos sina kunder: stolthet över att ha handlat hos dem.

Händelsen väckte min nyfikenhet. Fanns det en policy som personalen agerade efter? Kanske en trimmad version av Googles Don’t do evil?

På hemsidan fanns mycket riktigt en flik med rubriken Värderingar. Det mesta handlade om kaffet: att det ska vara gott, gärna ekologiskt och producerat under rättvisa villkor. Längst ner fanns ett motto: Gästen går först.

Vi lever i varumärkets tid. Det var länge sedan kaffe var kaffe, socker var socker, havregryn var havregryn. Det företag som inte vårdar sitt varumärke går snart under. Berättelsen om varumärket Espresso House börjar på Kyrkogatan i Lund, där makarna Charles och Elisabeth Asker öppnade kedjans första kafé 1996. Det står att läsa på hemsidan, under rubriken Historik.

Logga in eller skapa ett konto för att läsa vidare

Kom igång med din gratis provperiod!

0 kr första två månaderna. Därefter 35 kr / månad. Avsluta när du vill. Pengarna dras varannan månad.

  • Magasinet i din brevlåda
  • Alla utgåvor som PDF
  • Allt webbinnehåll
  • Avsluta när du vill
Kom igång nu!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

Har du redan konto?

Glömt lösenord?