I senaste Filter granskade vi det svenska företaget Uniti som skulle frälsa världen med sin rymdskeppsliknande elbil. Näringslivstoppar stod på kö för att förknippas med den mediehajpade startupen och dess karismatiske VD Lewis Horne, och runt 3 500 investerare lät sig övertygas av företagets välregisserade crowdfundingkampanjer.
För Filter berättade tidigare anställda med nyckelpositioner på Uniti att den prototyp man uppvisat var ett tomt skal, utan egentliga möjligheter att realiseras. Påståenden om produktion i Sverige, Storbritannien och Indien hade varit löst prat för att attrahera medier och investerare. Den produkt Uniti slutligen presenterade, efter flera års fördröjning, var dessutom bara en massproducerad kinesisk lågpriselbil som man märkt om och bytt stötfångare på. Fordonet saknar typgodkännande i EU och får inte framföras på svenska vägar.
Efter publiceringen kontaktades Filter och reportern Nikolai Atefie av flera insatta personer som fördjupade bilden av vad som alltmer framstår som ett investeringsbedrägeri. Av varierande orsaker vill de flesta av dem vara anonyma.
En före detta anställd som jobbade på Uniti från starten säger: