Jill Johnson

Varför nedvärderar vi den svenska landsbygdskulturen medan vi romantiserar den amerikanska? Jill Johnson har testat båda – och har en teori.

En vårdag 2013 satt Jill Johnson i köket hos sin mamma i Skälderviken utanför Ängelholm i Skåne. Hon var trött på den evinnerliga karusellen – släppa nytt album, sommarturnera, släppa nytt album igen, vinterturnera – och funderade över vilken ny riktning hon skulle kunna ta som artist för att »kliva ur sin trygghetszon«.

Frustrationen byggdes på av att hon kämpade med att få en veranda byggd – en sådan där klassisk, amerikansk som nästan vartenda hus hade i Nashville – på sitt hus i Skåne. Hon drömde romantiska drömmar om allt hon skulle kunna använda verandan till när den blev färdig: hur hon skulle bjuda dit sina musikervänner och de skulle spela där in på småtimmarna, hur de skulle äta goda middagar där och hur hon skulle bygga en studio i garaget.

Någonstans över en kaffekopp i sin mammas kök befruktade de två tankarna varandra: hon skulle göra ett TV-program om sin veranda.

– Jag ringde till min skivbolagschef och sa att jag ville göra ett program som skulle utspela sig på en amerikansk veranda, fast i Skåne, säger Johnson. Vi skulle hämta folk överallt ifrån som skulle komma dit och berätta om sina livsöden. Det skulle vara djupa samtal, musik, inga snabba klipp, på en kanal utan reklam.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 27 juni 2019. och är skriven av .