Jill Johnson

Varför nedvärderar vi den svenska landsbygdskulturen medan vi romantiserar den amerikanska? Jill Johnson har testat båda – och har en teori.

En vårdag 2013 satt Jill Johnson i köket hos sin mamma i Skälderviken utanför Ängelholm i Skåne. Hon var trött på den evinnerliga karusellen – släppa nytt album, sommarturnera, släppa nytt album igen, vinterturnera – och funderade över vilken ny riktning hon skulle kunna ta som artist för att »kliva ur sin trygghetszon«.

Frustrationen byggdes på av att hon kämpade med att få en veranda byggd – en sådan där klassisk, amerikansk som nästan vartenda hus hade i Nashville – på sitt hus i Skåne. Hon drömde romantiska drömmar om allt hon skulle kunna använda verandan till när den blev färdig: hur hon skulle bjuda dit sina musikervänner och de skulle spela där in på småtimmarna, hur de skulle äta goda middagar där och hur hon skulle bygga en studio i garaget.

Någonstans över en kaffekopp i sin mammas kök befruktade de två tankarna varandra: hon skulle göra ett TV-program om sin veranda.

– Jag ringde till min skivbolagschef och sa att jag ville göra ett program som skulle utspela sig på en amerikansk veranda, fast i Skåne, säger Johnson. Vi skulle hämta folk överallt ifrån som skulle komma dit och berätta om sina livsöden. Det skulle vara djupa samtal, musik, inga snabba klipp, på en kanal utan reklam.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #58 (18 september 2017) och är skriven av .