Ronnie Sandahl: Helikopterrånet är en lek som gått för långt

Skaparen och manusförfattaren till Netflix storsatsning Helikopterrånet förklarar varför likheterna mellan att stjäla 39 miljoner och att skriva om det är fler än man tror.

Hur kom du på att göra en serie om helikopterrånet?

– Jag hade rätt länge burit på idén att jag ville skriva en riktig heist-berättelse. Det är en underutnyttjad genre, tycker jag, precis som idrottsfilm som jag ägnat mig åt tidigare. Och bland verkliga kupper i Sverige är helikopterrånet själva kronjuvelen. Värdedepån i Västberga var den vita valen i kriminella kretsar; det var ett skämt att någon skulle försöka sig på att råna den. Jag visste att rättigheterna till Jonas Bonniers bok om rånet låg hos Jake Gyllenhaal i USA, men eftersom jag fått en förfrågan om att skriva om manuset visste jag också att det amerikanska projektet kört fast. Sen hörde jag till slut att rättigheterna blev fria.

Vad gjorde du då?

– Tillsammans med Jonas och hans agent påbörjade vi jobbet att ta hem den till Sverige. Helikopterrånet är vår jävla berättelse och jag kände att den kunde bli något speciellt om man rotade den här hemma igen. Jonas hade redan gjort ett stort jobb med att få rånarna att öppna upp sig, och eftersom ännu mer tid hade gått sen rånet tänkte jag att chanserna att få veta ännu mer hade ökat. Så jag inledde en researchvända där jag intervjuade rånarna som vet mest, pratade med poliser, åklagare … Sen trillade polletten ganska snabbt ner för hur jag skulle strukturera berättelsen för att den skulle fungera som en serie.

Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!

Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filter­prenumerant.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerades 6 november 2024. Artikeln är skriven av .