Bländad av ljuset

De framställs som superentreprenörer, visionärer och inspirerande coacher. Kommuner, organisationer och företag betalar tiotusentals kronor i timmen för att låta dem tala för personalen. Filter skrapade på talarbranschens glänsande yta för att se om produkten verkligen är värd sitt pris.

Therese Albrechtson har inte fått särskilt många timmars sömn, eftersom hon föregående kväll ledde ett stort event på Café Opera med sin nya företagssatsning Academy of Excellence. Dessutom var tåget som skulle ta henne från Stockholm till föreläsningen på Mälardalens högskola i Västerås försenat, så hon fick ta en taxi för 1 500 kronor för att hinna i tid. Det ledde till att hon inte hann äta lunch, och nu är klockan redan två på eftermiddagen. Ingenting av det här märks på Therese när hon tar alla anländande i hand vid ingången till Omegasalen. Hon glittrar som sina diamantprydda Chanel-örhängen.

»Hej! Therese. Trevligt!«

De flesta svarar tafatt och går direkt in för att sätta sig. En kvinna med grånande hår och strålande ögon skakar glatt Thereses hand och presenterar sig som Vessna. Hon säger att hon läst många artiklar om henne.

Annons

»Det ska bli så kul att lyssna på en framgångsrik, ung affärskvinna. Jag är också affärskvinna, men gammal.«

»Åldern har ingen betydelse, vet du väl«, svarar Therese käckt.

Högskolan ska dela ut priser i en årlig idétävling där studenter försöker vinna sponsorer till sina innovationer. Therese är här för att prata före prisutdelningen. Tanken är att hon ska ingjuta hopp även i dem som inte vinner, att de ska känna att det kommer att gå bra för dem och deras idé ändå.

Inom den här världen känner de flesta till Therese Albrechtson, entreprenörsbranschens främsta omslagsflicka de senaste åren. 2008 blev hon utsedd till en av näringsdepartementets ambassadörer för kvinnligt företagande, till Årets kvinna av Damernas Värld och till Europe’s Young Entrepreneur av tidningen Business Weeks läsare. Det har skrivits hundratals artiklar om henne i morgontidningar, kvällstidningar och i stort sett varenda månadsmagasin och affärstidning. I ingressen till en artikel i Chefstidningen sammanfattade journalisten varför Therese Albrechtson fått så mycket uppmärksamhet: »Therese Albrechtsons företagande har alla ingredienser som gör en framgångssaga värd sitt namn. Hon är ung, driftig, modig, vacker och övertygande.«

Logga in eller skapa ett konto för att läsa vidare

Kom igång med din gratis provperiod!

0 kr första två månaderna. Därefter 35 kr / månad. Avsluta när du vill. Pengarna dras varannan månad.

  • Magasinet i din brevlåda
  • Alla utgåvor som PDF
  • Allt webbinnehåll
  • Avsluta när du vill
Kom igång nu!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

Har du redan konto?

Glömt lösenord?