Industry hade blivit något annat om det inte vore för Isabella Eklöf

Isabella Eklöf är indieregissören som sätter tonen för världens just nu mest hajpade TV-serie – Industry. För Filter berättar hon hur en glad psykopat till pappa, en nedtystad sexskandal och den danska toleransen tagit henne dit.

Industry följer ett gäng intrigerande och depraverade börsmäklare i Londons finansvärld. Hur blev du påtänkt till att regissera den serien?

– När min långfilmsdebut Holiday kom blev den rätt uppmärksammad av ett gäng amerikanska regissörer, säkert bland annat för att den hade premiär i Sundance. Darren Aronofsky är smickrande nog ett jättefan och även Sean Baker och M Night Shyamalan gillade den. Dessutom släpptes Gräns, som jag skrev manus till tillsammans med Ali Abbasi, nästan samtidigt och ökade hajpen. Jag blev väl indiecool – i USA framför allt, men även lite i England. Shyamalan erbjöd mig att regissera två avsnitt av Servant, som han producerar och är showrunner för. Efter det hörde bolaget Bad Wolf som producerar Industry av sig. De verkar ha som affärsidé att ta in up and coming folk som är lite coola, men kanske inte kostar så mycket.

Vad tilltalade dig med projektet?

– 98 procent av alla förslag jag får är verkligen usla. Speciellt de som kommer från Los Angeles – det är sinnessjukt hur bortkopplade de är från verkligheten. Så jag tackar nej till massor av grejer. Men Industry stod ut eftersom den har en väldigt intelligent och kanske framför allt bildad dialog. De vågar ha med en massa svåra finanstermer som inte nödvändigtvis förklaras och manuset är fullt av litterära referenser från höger till vänster. Jag missar säkert hälften av dem för att jag inte läst engelsk litteratur på Oxford, men det är just vad killarna som skrivit serien har gjort. De har den bakgrunden och jag måste erkänna att jag beundrar det. Jag är lite anglofil på det viset.

Du skulle ha regisserat två avsnitt av den andra säsongen. Hur kom det sig att du i slutändan gjorde hela fyra avsnitt?

– Under arbetet med säsong två kom covid och en av de andra regissörerna fick hoppa av – sjukdom i familjen tror jag. Dessutom hade den konceptuerande regissören, alltså den som regisserar de första avsnitten och därmed sätter den konstnärliga tonen för serien, gjort något slags nordic noir av det hela. Allt var blått, mörkt och långsamt. Både jag och fotografen jag jobbade med kände att det var fel för serien och vi är väl båda lite anarkister, så vi bestämde oss helt enkelt för att göra tvärtom. Vi reformerade stilen och gjorde den snabb, impressionistisk och rolig. Och sedan erbjöd de mig att vara konceptuerande regissör för säsong tre.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 16 september 2024. och är skriven av .