»Kvinnliga huvudroller har inga vänner och är överambitiösa«

Gizem Erdogan avslöjar vad hon tillförde sin rollfigur Leah, grubblar över relationen med morfar Jurek – och funderar över vilka perspektiv som får mest utrymme i Tunna blå linjen.

Vad lockade dig med Tunna blå linjen?

– Det är roligt att få jobba med andra konstnärer som har en liknande blick på berättande som en själv. Jag hade jobbat med Sanna Lenken och tyckte att hon var bra på personregi, och att hon var orädd, tonsäker och varm. Jag älskade att serien utspelade sig i Malmö, och fastnade även för att manuset inte handlade om att lösa ett mord, utan om polisens vardag. Att den kan innehålla så väldigt tvära kast – från lättsamma till fruktansvärda situationer.

Vad hade du själv för bild av polisen?


Den här artikeln är låst!

För att läsa vidare behöver du välja något av följande alternativ:

35 kr
Köp artikeln!

Efter köpet har du tillgång till artikeln direkt.

39 kr Prenumerera

Betalningen dras varannan månad (78 kr) från ditt kort.

Har du redan ett konto? här! Fakturaprenumerant? Aktivera ditt konto

Artikeln publicerades 3 mars 2021 och är skriven av .