Tarik Saleh har egyptiska ­rötter och är bannlyst från landet efter sin förra film The Nile Hilton Incident, om en korrumperad polis. Boy from Heaven – som också utspelar sig i Egypten – ­filmades i Turkiet.

»Det var kul att göra film – tills jag blev bra på det«

När Tarik Saleh prisades i Cannes för manuset till sin nya film Boy from Heaven sade han att det var det finaste erkännandet han kunde få. Här förklarar han varför.

Du har gått rätt hårt åt regiyrket på sistone och bland annat sagt till SVT att du »hatar att regissera«.

– Min farsa skällde på mig häromdagen när jag hade klagat i en intervju: »Vad fan tror du folk som jobbar inom vården eller i någon gruva säger om att du tycker det är lite tråkigt att regissera film?« Så jag skulle vilja nyansera lite.

Kör på. 

– Jag har en bakgrund som graffitimålare och kan jämföra med det. Alla som plockar upp en sprayburk för första gången tycker det är roligt, till och med en Securitasvakt skulle tycka det. Men den dagen du tar kontroll över mediet är det inte kul längre. Det ska göras inom en viss disciplin, lekfullheten försvinner. Det är samma sak med film. Jag tyckte att det var kul – tills jag blev bra på det. För då förstod jag hur mycket som står på spel varje dag. Det finns en idé om att man kan göra film på en massa olika sätt, och visst kan man det. Men det finns ett sätt som är det bästa. Och det är jobbigt att behöva tänka så i varje given situation under en inspelning: har jag verkligen tagit det bästa beslutet?


Tack för att du läser Filter

Skapa ett gratiskonto eller för att fortsätta läsa.

 

Sugen på en prenumeration? Teckna här!

Artikeln publicerades i Filter #88 (26 september 2022) och är skriven av .