VARNING: Texten avslöjar handlingen i avsnitt 4 av Estonia. Om du ännu inte har sett det, sluta läs nu.
Här kan du läsa Mattias genomgång av avsnitt 1 och 2, samt avsnitt 3.
»Han ringde sin chef och sade att Estonia inte var sjövärdig. Att fartyget inte borde få segla. De ringde allihop, inklusive ministrar. Men svenskarna var de som lät fartyget lämna hamnen.«
Den påhittade dialogen mellan hustrun till en överlevande besättningsman och haverikommissionen Jaics estniska ordförande har ett slags verklighetsbakgrund – i ordets absolut vidaste bemärkelse. Här blir TV-serien rejält problematisk, åtminstone för den som förväntar sig att Estonia ska hålla sig hyfsat nära sanningen.
Och värre blir det: senare i avsnittet påstår Jaic-ordföranden att fartyget kan ha rymt militärt smuggelgods på väg till Sverige, och föreslår att detta är orsaken till att svenska myndigheter släppt iväg färjan trots att den borde ha hållits kvar. Vad sysslar seriemakarna med?
På ett dramaturgiskt plan: bygger konflikt. I ett avsnitt som saknar återblickar till katastrofen förstår man behovet att tillföra dramatik, för vem orkar se ett gäng gubbar gaffla om mötesformalia och tekniska detaljer? Samtidigt är det lätt att den här sortens dramer får tittaren att tro att alla delar är ungefär lika verklighetsbaserade – när serien i själva verket gör rejäla kast mellan realism, spekulation och rena påhitt.
I förra avsnittet reagerade jag mot det märkliga påståendet att bogvisiret skulle ha modifierats av finnarna, vilket de antyddes ha mörkat på något sätt. Jag hoppades att saken skulle redas ut i det här avsnittet – men istället upprepas uppgiften, och fantasierna blir allt mer förvillande.
Hade Estonia en svart låda som inaktiverades på ett mystiskt sätt? Nej.
Avsnittet heter »Nödbojen« och inleds med fyndet av en EPIRB, ett slags radiosändare som vid förlisningar aktiveras, flyter upp till ytan och skickar positionssignaler. Estonia hade två, och det stämmer att de hittades av estniska fiskare (fast tätt inpå katastrofen). Det är också sant att de var avstängda – de hade nyss varit på service, och när de placerades i sina fästen på fartygets brygga tycks den ansvarige ha glömt att sätta på dem.
Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!
Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filterprenumerant.
Har du redan ett konto? Logga in här.