I början av 2000-talet rådde renoveringsfeber i Sverige. Så gott som varje vecka flockades miljonpublik till SVT:s Sommartorpet och TV4:s Äntligen hemma, för att se Ernst Kirschsteiger respektive Martin Timell och deras hjälpredor bygga, inreda och fixa.
De två profilerna förkroppsligade på många sätt skillnaderna mellan de konkurrerande kanalerna: medan Timell i TV4 körde runt i Äntligen hemma-bil och beväpnade sig med sponsrade verktyg för att exempelvis förvandla ett förfallet hus på Lidingö till en lyxvilla, tassade Kirchsteiger omkring barfota och pulade i trädgårdarna till idylliska stugor.
– Det var väldigt olika världar, säger Mats Borg som arbetade som producent för båda produktionerna. På SVT fick du vara på hugget för att inga varumärken skulle synas i bild och blev nerringd av medierna om du visade en hantverkare som använde en vinkelslip utan skyddskåpa. På TV4 var det knivigt på ett annat sätt. Där fick du tänka på att inte använda en Renault i bild för att Fyran kanske hade Opel på kroken till en deal.
Men Borg minns också att allt inte var frid och fröjd bakom kulisserna på den kommersiella fristaden SVT. Kirchsteiger sneglade på den tidigare kanalkollegan Tina Nordström, som börjat profitera på sin folkkära framtoning med reklamframträdanden och samarbetsavtal.
Vill du läsa mer? 0 kr första månaden!
Vi ger dig oväntade avslöjanden, möten med kulturens mest intressanta personer och berättelserna du inte vill missa. Bli Filterprenumerant.
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Perspektiv
- Film & TV