Foto i collage: Yuliya Taba, Istock.

Så gick det till när Aperol spritz tog över världen

För 15 år sedan såldes bara 350 liter Aperol i Sverige – i fjol var siffran 340 844 liter.

Att återvända till en plats man inte besökt på länge bjuder ofta på överraskningar. Rom 2012: stadsdelen Trastevere, som jag mindes som degenererade kvarter där man fick passa sig för ficktjuvar, var förvandlad till en städad tummelplats för ungdomar och turister. I vart och vartannat glas på borden som ställts ut på kullerstensgatorna reflekterades solen i en knallorange vätska. Sörpan hette Aperol spritz, och serverades i kupolglas med is och en apelsinskiva.

När man väl fått syn på drinken gick den inte att undvika. De orangea färgklickarna på uteserveringarna längs piazzorna i centrum visade att den var minst lika populär bland de mer välbeställda.

I Sverige, på den här tiden, nämndes Aperol spritz emellanåt i resereportage som något flärdfullt man kunde bli serverad vid Medelhavet. Trendoraklet och TV-profilen Lotta Lundgren var tidigast med att rekommendera den för hemmabartendern: först genom att lägga upp receptet på sin matblogg Taffel, och sedan utnämna den till »bästa sommardrinken« i en intervju.

– Det finns så många drinkar som har något gammalt över sig, säger Lundgren. Aperol spritz var en av få som representerade någon form av nyhet, även om den hade dunkat på i Italien ett tag. Utöver att vara god är den väldigt fotogenisk. Orange är en positiv färg.

Rosévinet borde ha anat vartåt det barkade.

Från Stureplan till Almedalen och vidare ut över landet växte Aperolförsäljningen årligen med tvåsiffriga procentsatser tills likörsorten 2019 var så etablerad att den ingick i refrängen till det årets mest spelade låt, Sunnanvind med Uppsalabandet Mares. Det året konsumerade svenskarna 306 653 liter Aperol, vilket motsvarar runt 5 miljoner utblandade drinkar av en sort de flesta helst hinkar i strålande solsken.

»Alla vill väl känna sig som italienare, innerst inne?«

Trender kommer och går men spritzen består: häromåret tillbringade jag en het julikväll på Hotell Tylösands orgiastiska after beach-klubb, ett Mad Max-artat sammelsurium av verandor, tälttak, dansgolv och serveringsplatser som länkar samman hotellet med sanddynerna. Där sprutade barpersonalen fram färdigblandade drinkar ur kran – och trots denna rasande effektivitet ville köerna aldrig ta slut.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digital prenumeration!

Filter Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Nyhetsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

Filter Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på magasinetfilter.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Digitala arkivet
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Tidningen hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Filter #99 (22 juli 2024) och är skriven av .